Als ondernemer ben je druk met je kernactiviteiten. Je hebt aandacht nodig voor de productontwikkeling. Ook marketing vraagt veel tijd. Zoals je ook voortdurend bezig bent met het verbeteren van het verkoopproces. Omdat al jouw focus hierop ligt, is het zaak om andere taken die van belang zijn uit te besteden. Een goed voorbeeld hiervan is het uitbesteden van fulfilment. Wanneer je hier een specialist bij inschakelt, haal je niet alleen meer uit de mogelijkheden, het is ook veel duurzamer. In dit artikel gaan we hier dieper op in.

Wat is fulfilment?

Het is wel belangrijk om eerst goed voor ogen te hebben wat fulfilment eigenlijk is. Dit is eigenlijk een ander woord voor het logistieke proces dat bij het verkopen komt kijken. Hier ben je vaak veel tijd aan kwijt en wanneer je het niet goed aanpakt, dan is het vaak ook niet heel erg duurzaam. Daarom is het slim om dit uit te besteden. Zo wordt al jaren gewerkt aan bijvoorbeeld meer duurzame distributie. Verpakken, bezorgen, maar ook voorkomen van verspilling en retourzending, zijn allemaal belangrijke factoren hierin. Door dit goed aan te pakken met jouw webshop maak je een groot verschil.

Waarom uitbesteden?

Er is een goede reden waarom je fulfilment beter kan uitbesteden aan een specialist. Als ondernemer ben jij natuurlijk vooral bedreven in datgene wat bij jouw vakgebied hoort. De randzaken zullen voor jou altijd de randzaken blijven. Daarom is het ook zo lastig om een duurzame wijze te ontwikkelen. Wanneer je een professionele partij laat aanhaken voor jouw fulfilment proces, dan gebeurt dus eigenlijk hetzelfde. Je geeft het proces uit handen aan iemand met kennis van zaken. Waardoor slim en duurzaam gehandeld kan worden. Door fulfilment uit te besteden hoef je je dus geen zorgen meer te maken dat het gebeurt op de juiste manier. Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om gemakkelijk af of op te schalen.

Verantwoorde wijze om te groeien

Vaak wordt gezegd dat groei en duurzaamheid elkaar in de weg zitten. Toch hoeft dit niet zo te zijn. Er zijn namelijk heel veel mogelijkheden om met een webshop te groeien, zonder dat dit ten koste hoeft te gaan van de verantwoorde en duurzame manier van ondernemen. Daar kan je zelfs ook veel wetenschappelijke kennis over opdoen. Het is heel goed mogelijk om veel stappen van het proces zo te laten verzorgen dat het geen verdere druk op klimaat en milieu hoeft te zetten. Zonder dat dit ten koste gaat van de volgende stap voor jouw bedrijf.

Steeds verder verfijnen

Een ander belangrijk punt is dat duurzaamheid natuurlijk altijd beter kan. Zoals we dit eerder al zagen in het voorbeeld van duurzame distributie. Dat geldt zeker op het vlak van fulfilment. Door een kenner erbij te halen, kan je zorgen dat deze verfijning van het proces ook altijd door blijft gaan. Er is altijd wel weer een nieuwe stap die gezet kan worden. Waardoor je nog duurzamer kan verpakken, bezorgen en eventueel terugnemen. Op die manier kan het iedere keer weer iets beter worden, zonder dat dit de groei van de webshop in de weg hoeft te staan.