Marco Agema is de trotse eigenaar van de Groningse horecagelegenheid Friet van Piet. Nuchter als het op zaken doen aankomt, enthousiast en bevlogen als het om duurzaamheid gaat. Friet van Piet bestaat al 38 jaar. In 2004 nam Agema de zaak over van zijn vader Piet. ‘Uiteraard is er sindsdien veel veranderd. Maar de basis van mijn vader – kwaliteit voorop – hanteer ik nog steeds.’ De laatste jaren is Agema actief bezig met MVO. Zijn dochter Jade was en is zijn drijfveer. ‘Als ondernemer wilde ik vooral geld verdienen. Door Jade ben ik breder gaan kijken. We hebben maar één aarde, daar moeten we zuinig op zijn. Ik wil mijn dochter ook iets achterlaten.’
Agema is ambitieus, ook op het gebied van duurzaamheid. ‘Vanaf 1 januari 2019 willen wij CO2- neutraal ondernemen. Dit klinkt ver weg, maar door het op te delen in fases wordt het concreet.’ De eerste mijlpaal was om 40% van de producten duurzaam in te kopen. ‘We zijn alle producten nagelopen, van ons vlees tot de schoonmaakmiddelen. Dan blijkt 40% heel goed te doen. In de komende jaren gaan we toe naar 100% duurzame inkoop. Daarna gaan we een stap verder, zodat we CO2-neutraal zijn. Dat is het ultieme doel.’ Agema vindt het belangrijk dat zijn medewerkers deze ontwikkelingen kunnen volgen. ‘Achter al onze producten, zo’n 400 stuks, zit een verhaal. Het is belangrijk dat zij dit verhaal kennen en kunnen vertellen aan onze klanten.’
Het realiseren van de ambitie kan Agema niet alleen. ‘Dat lukt me niet in mijn eentje. Er moet in de markt nog veel gebeuren. We zijn ook afhankelijk van onze leveranciers. Zij moeten zich ook bewust zijn van hun taak, door bijvoorbeeld geen onverantwoord vlees meer in kroketten te verwerken. En door transparant te zijn, dat is heel belangrijk! Wees helder over de producten’.
Agema is actief bezig om duurzaamheid in de sector op de kaart te zetten. ‘Ik gooi regelmatig balletjes op, bij collega-ondernemers, maar ook bij leveranciers. In veel gevallen is de kennis over MVO er wel, het probleem is alleen dat iedereen op elkaar wacht. Het is tijd dat partijen de handen ineen slaan. De link van cafetaria naar duurzaamheid wordt niet snel gelegd. Andersom leggen veel ondernemers die het economisch zwaar hebben niet snel de link naar succes met MVO. Dat kwartje moet bij velen nog vallen. Ik heb mijn ambities op Ambitie 2020 geplaatst, om zo andere partijen te inspireren en te prikkelen. Ik zie een rol voor mezelf weggelegd als verbinder, en die pak ik graag!’