FrieslandCampina introduceert een volledig recyclebare en lichtere versie van de hersluitbare verpakking voor kaas. Hiermee realiseert het bedrijf een plasticreductie van 30% voor zijn meest verkochte kaasverpakking in Europa. Dit kan leiden tot een afname van ruim 300.000 kg plastic per jaar en hergebruik in andere toepassingen. Deze besparing komt bovenop een eerdere plasticreductie van ruim 20%. De zuivelmultinational is de eerste op de markt met een dergelijke kaasverpakking.

Het is FrieslandCampina’s ambitie om te leiden met duurzaamheid en om in 2025 wereldwijd alle verpakkingen volledig recyclebaar te maken. Uiteindelijk wil het bedrijf volledig circulaire verpakkingen gebruiken.

Minimaliseren van milieu-impact

Patrick van Baal, Global Director Packaging Development bij FrieslandCampina: “Hersluitbare verpakkingen zijn nodig om de kaas te beschermen, voedselverspilling tegen te gaan en de kwaliteit te garanderen. Daarom werken we continu aan het verbeteren van onze verpakkingen, het verduurzamen van het productieproces en betere recyclingmogelijkheden. Ik ben er trots op dat we erin zijn geslaagd de milieu-impact van onze kaasverpakking significant te verlagen.”

Blijvende bruikbaarheid

Van Baal licht toe: “De meeste kaasverpakkingen zijn gemaakt van verschillende soorten plastic, waardoor ze niet gerecycled kunnen worden. Daar hebben we nu een oplossing voor. Onze nieuwe kaasverpakking bestaat uit polypropyleen, een materiaal dat goed gescheiden en gerecycled kan worden en bruikbaar is voor een nieuw leven als bijvoorbeeld stofzuiger. We vertellen hier meer over op www.plesstic.eu.”

Grote stappen

FrieslandCampina wil grote stappen zetten in recycling, hernieuwbaarheid en afname in gebruik van fossiele grondstoffen voor verpakkingen. Daarom heeft de onderneming zijn doelstellingen ook vastgelegd via internationale en nationale samenwerkingsverbanden zoals het Plastic Pact en ‘the new plastics global commitment’ van de Ellen MacArthur Foundation.