In gesprek met Frank van Valderen, CEO van Otrium over de recente B Corp certificering van het bedrijf.
Waarom heeft Otrium gekozen voor B Corp-certificering, wat zijn de voordelen?
Otrium heeft als missie dat alle geproduceerde kleding daadwerkelijk wordt gedragen.
Onze B Corp-certificering biedt een duidelijk kader om onze voortgang te monitoren en ons verantwoordelijk te houden aan hoge sociale en milieustandaarden. Het is niet alleen een erkenning van behaalde resultaten, maar juist ook een belofte om voortdurend te verbeteren. In samenwerking met onze partners.
Hoe vertalen jullie “all clothing should be worn” naar jullie businessmodel?
Ons platform stelt merken in staat om onverkochte items uit archiefcollecties te verkopen. Hiermee biedt Otrium een oplossing voor een groeiende uitdaging binnen de mode-industrie; sinds 2000 is de productie van kleding verdubbeld, maar één op de zes van deze nieuwe items bereikt de consument niet eens.
Steeds meer wetgeving rondom duurzaamheid in de mode-industrie, zoals het EU-kader inzake Ecodesign, dat een verbod omvat op de vernietiging van onverkochte kleding en schoenen, ondersteunt dit streven. Otrium is daarmee niet alleen een aantrekkelijke oplossing voor (internationale) modemerken, maar ook voor de consument die profiteert van het hoogwaardige aanbod tegen aantrekkelijke prijzen.
Achter de schermen werken we hard om de levenscyclus van modeartikelen verder te verlengen door onder andere beschadigde producten te repareren, een lokale donatie service en de optie om items die niet gerepareerd kunnen worden te recyclen.
Welke concrete stappen hebben jullie ondernomen om jullie operationele impact te verbeteren?
We zijn continu op zoek naar manieren om onze operationele impact te verbeteren door middel van innovatie. Zo hebben we onder andere een verpakkingsmachine geïntroduceerd die de emissies per verzonden item met meer dan 50% heeft verminderd. Deze machine scant producten en creëert op maat gemaakte verpakkingen, waardoor we materiaalverspilling minimaliseren.
Hoe blijven jullie jullie impact meten?
We meten onze impact door onze prestaties op het gebied van sociale en ecologische verantwoordelijkheid te evalueren en hierover rapport uit te brengen. Met een score van 91,6 op de B Corp-schaal hebben we een goede basis, en beschouwen dit als een beginpunt.
Onze vooruitgang wordt gedocumenteerd in jaarlijkse impact-rapporten, waardoor we onszelf blijven uitdagen met nieuwe doelen.
Wat zijn jullie financiële doelen voor 2025?
Otrium verwacht in 2025 ‘dicht bij winstgevendheid’ te komen. Onder andere door het aanbieden van meer relevante, aantrekkelijke merken. Denk aan merken als: Levi’s, New Balance, Axel Arigato, Rains, Moschino, The Kooples die allemaal in 2024 op Otrium zijn gekomen. Daarnaast heeft Otrium sterke merken van eigen bodem zoals Scotch & Soda, McGregor en Fabienne Chapot.
We zien dat onze klanten dit waarderen. Ze kopen meer designer en affordable luxury merken. Alles draait bij ons om de juiste merken voor de juiste prijzen aanbieden. We weten dat onze klanten van een goede deal houden en onze merken zijn blij als we hun producten met een goede marge kunnen verkopen. 1 + 1 = 3 in dit geval – blije merken en blije klanten. En dat gaan we in 2025 nog veel meer doen.