Een interview met Frank Scholten, Transport Manager bij Aviko over verduurzaming van transport.
Wat is je rol bij Aviko en hoe draag je bij aan onze duurzaamheidsstrategie?
Ik ben transportmanager bij Aviko. Inmiddels werk ik al 25 jaar bij Aviko en geef ik leiding aan de afdeling Transport. We plannen en regelen voor geheel Aviko het transport van onze producten naar onze klanten; van West-Europa tot Oost-Europa en overzee. We ambiëren dat op een zo duurzaam mogelijke wijze te doen. Duurzaamheid speelt al sinds 2014 een belangrijke rol in ons dagelijks transport. De participatie in het Lean&Green programma van de Nederlandse overheid maakt ons nog bewuster en helpt ons om onze CO2 voetafdruk met 20% te reduceren. Zo dragen we bij aan de duurzaamheidsagenda van Aviko.
Welke stappen hebben jullie in 2022 gezet om de logistiek van Aviko duurzamer te maken?
We werken zowel binnen Nederland als in geheel Europa aan een duurzamere logistiek. Binnen Nederland richten we ons vooral op intermodaal vervoer van containers per binnenvaart, maar ook op zuinigere en efficiëntere voertuigen: zo rijdt er op ons fabrieksterrein in Steenderen een Automated Guided Vehicle (AGV), een onbemande, 100% elektrische truck. Daarnaast willen we ook op grotere afstanden elektrische voertuigen inzetten. Zo werken we aan een elektrische truck die goederen van onze fabriek in Steenderen naar de containerterminal in Doesburg vervoerd.
“Binnen Nederland richten we ons vooral op intermodaal vervoer van containers per binnenvaart, maar ook op zuinigere en efficiëntere voertuigen: zo rijdt er op ons fabrieksterrein in Steenderen een Automated Guided Vehicle (AGV), een onbemande, 100% elektrische truck. Daarnaast willen we ook op grotere afstanden elektrische voertuigen inzetten.”
Hoe plannen jullie het opladen van de e-truck? En welke voordelen biedt het?
De e-truck zal 6 tot 8 keer per dag de afstand tussen de fabriek en de containerterminal afleggen. Heen en terug is dat 55 kilometer. Het duurt 40 minuten om hem op te laden. Dit moet om de twee ritten gebeuren en het sluit goed aan met de pauzetijden van onze chauffeurs. Elektrisch vervoer biedt veel voordelen: het is beter voor het milieu en ook voor de omwonenden, het maakt minder geluid en stoot geen fijnstof uit. We hebben lang gezocht om een zware e-truck te zoeken, die geschikt is om 50 ton te vervoeren. Nu dit gelukt is, kijken we uit naar de werking in de praktijk. Wordt het een succes, dan schalen op.
Breder kijkend – hoe maken jullie het goederenverkeer op grotere afstanden duurzamer?
Als we breder kijken en onze blik op Europa richten, willen we vooral meer via de trein vervoeren. We hebben intermodale routes opgezet: vanuit onze fabriek in Poperinge (België) brengen we producten naar een dichtbijgelegen treinstation in Noord-Frankrijk. Vanuit daar worden de goederen naar Zuid-Frankrijk en Spanje vervoerd. We zijn trots dat inmiddels ongeveer 50% van de goederen naar Zuid-Frankrijk en 25% van de goederen naar Spanje per trein vervoerd wordt. Ook richting Polen maken we gebruik van treinvervoer. De betrouwbaarheid van treinverbindingen is nog wel een uitdaging. We willen steeds meer inzetten op treinen, maar we gebruiken uiteraard alleen betrouwbare verbindingen.
Wat verwacht je voor de toekomst op jouw vakgebied? Welke ambities heb je op het gebied van duurzaamheid?
Als Aviko zijn we intrinsiek gemotiveerd om een voortrekker te worden op het gebied van duurzaam vervoer. We willen innovatieve oplossingen ontwikkelen en uitbreiden naar meer locaties. Duurzaamheid betreft de hele keten: van teler tot aan tafel. Zo werken we nauw samen met onze leveranciers om tot duurzame vervoersoplossingen te komen. Innoveren brengt risico’s met zich mee, waar we samen van leren en groeien. Zo kunnen we grote stappen zetten. De AGV voor ons fabrieksterrein in Steenderen en de e-truck voor het vervoer naar de containerterminal in Doesburg zijn daar mooie voorbeelden van.
“We willen innovatieve oplossingen ontwikkelen en uitbreiden naar meer locaties. Duurzaamheid betreft de hele keten: van teler tot aan tafel. Zo werken we nauw samen met onze leveranciers om tot duurzame vervoersoplossingen te komen.”
Dit interview is eerder gepubliceerd op de website van Aviko