Eerder deze week was de start van Food Lab 2015: een competitie voor innovatieve start-ups in de foodsector. Deze competitie is geïnitieerd door communicatiebureau Ketchum in samenwerking met Albert Heijn, Food Valley NL en Rabobank. Startups worden uitgedaagd om na te denken over innovatieve oplossingen voor de verduurzaming van de voedselketen en hierover in gesprek te gaan met deze grote spelers uit de sector op 15 december aanstaande.

Ketchum ziet een sectorbrede behoefte aan innovatieve inzichten die de voedselketen duurzamer en efficiënter maken. “De voedselindustrie wordt geconfronteerd met enorme uitdagingen op het gebied van vraag en aanbod, efficiënte productie en bevoorrading,” aldus Tim de Boer, directeur van Ketchum Amsterdam. “We staan aan de vooravond van fundamentele veranderingen in de hele voedselketen, waarin technologie een steeds centralere rol speelt. Wij geloven dat startups, met hun flexibele geesten en frisse ideeën, hierin oplossingen kunnen bieden. Met Food Lab 2015 willen wij hun het platform geven om direct in gesprek te komen met de grote spelers op de markt.”

De drie meest innovatieve inzendingen worden uitgenodigd om hun ideeën te presenteren en mee te discussiëren tijdens ons Food Lab event op 15 december.

Start-up competitie

Op www.foodlab2015.nl roept communicatiebureau Ketchum innovatieve start-ups in de foodsector op om vóór 28 november hun idee voor de toekomst van de foodsector in te dienen door middel van het uploaden van een kort filmpje waarin het businessidee wordt uitgelegd. De tien meest populaire inzendingen worden beoordeeld door de jury om tot een top drie te komen waaruit de ‘Meest innovatieve food start-up 2015’ zal worden gekozen. Deze top drie zal op 8 december, één week voor de finale op 15 december, bekend worden gemaakt.

De jury bestaat uit:

  • Marit van Egmond, directielid van Albert Heijn
  • Rutger Betlem, journalist van Het Financieele Dagblad
  • Roger van Hoesel, directeur van Food Valley NL
  • Richard Piechocki, Sr. Business Developer Sustainability van Rabobank
  • Tim de Boer, directeur van Ketchum

Food Lab event op 15 december 2015

Tijdens het Food Lab event zal de top drie zichzelf presenteren in het auditorium van Dauphine in Amsterdam. Hier zullen zij niet alleen kritisch bevraagd worden door de juryleden, maar zullen zij ook met elkaar, de jury en het publiek in discussie gaan over belangrijke thema’s in de foodsector aangedragen door Albert Heijn, Food Valley NL en Rabobank. Op basis van de prestaties tijdens deze middag zal de ‘Meest innovatieve food start-up 2015’ worden gekozen. Deze veelbelovende start-up wint een kickstartpakket voor zijn business, bestaande uit:

  • Communicatie en PR-advies van communicatiebureau Ketchum
  • Deelname aan het StartLife Incubation Program van Food Valley NL
  • Circulair Business Masterclass aangeboden door Rabobank
  • Felicitatie-advertentie in Het Financieele Dagblad
  • Een plek in het schap van Albert Heijn