Het Nederlandse bedrijf Fokker Next Gen werkt aan een compleet nieuwe Fokker op waterstof, die in 2035 op de markt moet komen. Het nieuwe vliegtuig, dat nog geen type aanduiding heeft, wordt helemaal opnieuw ontworpen. De machine zal volgens Fokker Next Gen werken op vloeibare waterstof, duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) en kerosine. Daarnaast is het ontwerp zeer milieuvriendelijk. Al met al moet het vliegtuig emissies en geluidsoverlast verminderen. De productie en het onderhoud moeten op een duurzame manier verricht, evenals de recycling aan het einde van de levensduur.
De weg naar het ontwerpen en bouwen van een volledig nieuw vliegtuig dat alleen op waterstof vliegt, begint met het vinden van het bewijs dat vluchten met straalmotoren op waterstof haalbaar zijn. Begin 2023 is Fokker Next Gen begonnen met de aanpassing van een Fokker 100 voor vloeibare waterstof. Zodra dit ontwerp met succes is getest, zal het gebruikt worden om een van de bestaande Fokker 100’s om te bouwen. Als oorspronkelijke fabrikant van dit vliegtuig beschikt het bedrijf over de grondige kennis en gegevens die nodig zijn om de omschakeling naar een waterstofbrandstofbron tot een succes te maken. Eind 2024 zal Fokker Next Gen de ontwerpfase hebben afgerond en zal de ombouw van het vliegtuig beginnen. De eerste testvlucht staat gepland voor begin 2028.
Samen met haar zusterbedrijf Fokker Services heeft Fokker Next Gen een lange staat van dienst met zeer lichte, maar zeer robuuste ontwerpen die blijk geven van een uitstekende schadetolerantie en weerstand tegen vermoeiing. Aangezien het gewicht van het ontwerp een kritische overweging is voor een waterstofvliegtuig, zullen deze kenmerken het bedrijf in staat stellen succesvol te zijn.
Dit project wordt gesteund door de Nederlandse regering met 25 miljoen euro steun uit het Nationaal Groeifonds. Ook de Europese Commissie steunt dit project met een subsidie voor schone luchtvaart. Samen met haar partners werkt Fokker Next Gen aan een vliegvergunning voor haar aangepaste Fokker 100’s, die zijn aangepast aan de nieuwste generatie waterstof turbofanmotoren.
Foto: Fokker Next Gen