Shell en FlixBus zijn een samenwerking op lange termijn aangegaan voor de ontwikkeling van alternatieve brandstoffen voor langeafstandsbussen. Deze samenwerking is bijzonder strategisch voor beide ondernemingen omdat zij samen willen bouwen aan de infrastructuur die nodig is om het bus-voertuigpark uitstootvrij te maken. Het eerste gezamenlijke project moet de ontwikkeling en invoering van bio-LNG voor de busvloot van FlixBus bevorderen. De twee bedrijven hebben zich ten doel gesteld binnen twee jaar tot 50 FlixBus-voertuigen uit te rusten met bio-LNG-technologie. De bio-LNG zal worden geproduceerd uit landbouwresiduen.
Met deze samenwerking willen Flix en Shell investeren in de ontwikkeling en levering van alternatieve brandstoffen zoals bio-LNG, HVO (biodiesel op basis van plantaardige oliën), biobrandstoffen, plus waterstof en elektriciteit voor toekomstgerichte langeafstandsbusdiensten. Beide ondernemingen zijn internationaal sterk vertegenwoordigd en zien een groot potentieel in de gezamenlijke langetermijnplanning en het ontwerp van de desbetreffende infrastructuur.
Op de langste FlixBus-lijn in Frankrijk (Brest-Grenoble) experimenteert Flix sinds enige tijd samen met HVO-leverancier Saipol en Volvo Bus in het gebruik van de alternatieve brandstof Oleo 100, gemaakt uit koolzaad. Inmiddels rijden ook op andere routes in Frankrijk deze HVO-bussen.
“Shell en Flix zetten zich in om de toekomst van mobiliteit op een duurzame manier vorm te geven. Met deze samenwerking zetten we een mijlpaal voor meer duurzame mobiliteit en het uitstootvrij maken van langeafstandsbusdiensten”, zegt Sönke Kleymann, directeur van euroShell Deutschland GmbH & Co KG.