263 financiële instellingen, waaronder Amundi, PGGM Investments, Robeco, Achmea Investment Management en ACTIAM, dringen er bij bedrijven met een grote milieu-impact die geen openheid van zaken geven, op aan om gegevens bekend te maken via CDP, de non-profitorganisatie die ’s werelds systeem voor milieu-informatie beheert. De geviseerde ondernemingen, waaronder AkzoNobel, Exor en Tesla, hebben een marktwaarde van meer dan 24 biljoen dollar en een gecombineerde uitstoot die gelijk staat aan meer dan het jaarlijkse totaal van de EU (4,8 GtCO2e).
De directe betrokkenheid wordt gecoördineerd door de 2022 Non-Disclosure Campaign van het CDP, die de transparantie op milieugebied verhoogt bij ondernemingen die nooit of niet
meer via het CDP openheid van zaken hebben gegeven. De meeste geselecteerde bedrijven werd gevraagd ten minste over hun effect op de klimaatverandering te rapporteren. Het aantal bedrijven dat werd gevraagd om gegevens over water (+51%) en bossen (+36%) te rapporteren, is echter sterk gestegen ten opzichte van 2021 – een bewijs van de vraag van de kapitaalmarkten naar bedrijfstransparantie over bredere natuuronderwerpen dan emissies. 1 op de 4 bedrijven in de campagne van dit jaar maakt via CDP al informatie bekend over één thema: klimaatverandering, bossen of waterzekerheid. Zij zijn in de campagne opgenomen omdat zij nog geen gegevens bekendmaken over een ander thema dat voor hen van belang s.
De campagne zorgde voor een recordstijging van 57% van het aantal ondersteunende financiële instellingen in vergelijking met 2021. Dit weerspiegelt het bredere momentum van
net-nul-doelstellingen en allianties, waaronder de Glasgow Financial Alliance for Net Zero (GFANZ), die ondertekenaars verplicht wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen vast te stellen om uiterlijk in 2050 net-nul te bereiken.
Om aan deze verplichtingen te voldoen, eisen investeerders en financiële instellingen dat de ondernemingen in hun portefeuilles informatie verstrekken over het milieu, zodat zij de
gefinancierde milieueffecten kunnen begrijpen en beheren.
Peter van der Werf, Senior Manager Engagement bij Robeco, zegt hierover: “Robeco vindt het belangrijk om bedrijven aan te moedigen hun prestaties openbaar te maken en te laten zien hoe dit zich vertaalt in werkelijke impact. Dit is de eerste stap om milieuactie te stimuleren. Klimaatverandering, ontbossing en waterzekerheid vormen wezenlijke risico’s voor beleggers. Bedrijven die verzuimen hun prestaties op deze gebieden openbaar te maken, lopen het risico hun ‘license to operate’ te verliezen wanneer de regelgeving een duidelijke push geeft om belanghebbenden duidelijkheid te verschaffen. ”
De geheimhoudingscampagne van vorig jaar resulteerde in de hoogste respons tot nu toe, met meer dan een verdubbeling van het aantal openbaarmakende bedrijven in vergelijking met 2020. Ook bleek dat bedrijven meer dan twee keer zoveel kans maken om via het CDP openbaar te maken als zij daartoe rechtstreeks door beleggers worden aangespoord.
Laurent Babikian, gezamenlijk directeur kapitaalmarkten bij CDP, verklaarde: “Betrokkenheid is essentieel om openbaarmaking te stimuleren, en openbaarmaking is de eerste stap naar milieuactie. Klimaatverandering, ontbossing en waterzekerheid vormen materiële risico’s voor investeringen, en bedrijven die nalaten hun impact openbaar te maken, lopen het risico achterop te raken bij hun concurrenten wat betreft de toegang tot kapitaal. Wij zijn bemoedigd door de aanhoudende groei en het succes van deze jaarlijkse campagne en de recordaantallen deelnemers dit jaar. Met een reeks verplichte milieuinformatieverplichtingen in het verschiet in regio’s als de VS, het VK, Japan, de EU, NieuwZeeland en India, zal niet-openbaarmaking voor veel van deze bedrijven niet langer een optie zijn”.
Elodie Laugel, Chief Responsible Investment Officer bij Amundi, verklaarde: “Amundi ondersteunt de Non-Disclosure Campagne van CDP actief sinds de lancering ervan in 2017. De behoefte aan transparante en vergelijkbare corporate disclosure via een goed gearticuleerd kader over belangrijke milieuonderwerpen (zoals klimaat, water en ontbossing) is belangrijker dan ooit. CDP is sinds zijn oprichting een normbepaler voor corporate disclosure en blijft van grote waarde voor beleggers.”
Financiële instellingen zullen tijdens de zomer, wanneer het openbaarmakingssysteem van het CDP open is, in contact treden met ondernemingen. Ondernemingen zal worden gevraagd hun respons aan beleggers voor te leggen via het online reactiesysteem van het CDP. Een volledige lijst van de ondernemingen die het doelwit van de campagne zijn, is hier te vinden.