Toertje, de innovatieve fiets-app die mensen stimuleert om meer te bewegen, introduceert tijdens de Dutch Cycling Week een nieuw platform: Toertje Bedrijven. Dit platform helpt bedrijven op een eenvoudige manier gezonder en productiever te worden door medewerkers te stimuleren vaker de fiets te pakken, met fiets-challenges, kennisdeling en gezamenlijke duurzame doelen. Fietsen draagt niet alleen bij aan een betere gezondheid, maar ook aan een schonere wereld en een vitaal bedrijf.

Fietsen is een van de meest effectieve manieren om gezonder te worden: het helpt stresshormonen af te voeren en verhoogt de productiviteit – 80% van de werknemers die regelmatig sporten, presteren beter op het werk. Bovendien zijn collega’s die regelmatig bewegen over een periode van vier jaar, gemiddeld 25 dagen minder ziek. Toch kiest 70% van de mensen ervoor om korte afstanden van minder dan 7,5 kilometer met de auto te rijden, terwijl de helft van de bevolking kampt met overgewicht.

Tijd om te ontzitten

Ambassadeur Thijs Zonneveld (journalist, columnist, podcast maker en renner bij BEAT Cycling Club) is er kraakhelder over: “Het is tijd om met z’n allen te ‘ontzitten’. Dat kan op talloze manieren maar één daarvan past ons geweldig goed: vaker de fiets pakken! We hebben bijna allemaal leren fietsen, er ligt een geweldig fietsroutenetwerk dat door de kennis van de Fietsersbond laagdrempelig en toegankelijk bruikbaar wordt gemaakt in de Toertje app. Dus, trappen maar!”

Ook ‘fietsprofessor’ Marco te Brömmelstroet laat er geen twijfel over bestaan: “De beste ideeën ontstaan op de fiets. Het is de meest eenvoudige oplossing voor ingewikkelde maatschappelijke uitdagingen. Voor werkgevers betekent de fiets niet alleen productievere werknemers, maar ook gelukkige en gezonde collega’s. En dat is nog zonder de voordelen van minder files en CO2-reductie te benoemen.”

Toertje Bedrijven

Met Toertje Bedrijven kunnen werkgevers op een simpele manier impact maken met fietsgeluk. Het platform biedt inzicht in fietsgedrag en stimuleert en motiveert medewerkers met challenges en kennis. Daarmee stap je samen op de fiets naar een vitale leefstijl, waarbij collega’s actief meewerken aan gezondheidsdoelstellingen en CO2-besparing. Werkgevers worden onderdeel van een actieve community waarin ontmoeten, ontdekken en de beste diensten voor fietsers centraal staan. Maak eenvoudig gebruik van de werkkostenregeling, registreer zakelijke fietskilometers en werk aan een positieve cultuurverandering.

Succes in Overijssel

In de provincie Overijssel is Toertje Bedrijven al in volle gang. Van 16 september tot en met 11 oktober nemen 24 bedrijven deel aan de Toertje Bedrijven Battle. Tot nu toe hebben 532 medewerkers gezamenlijk 4.937 toertjes gefietst, 38.946 kilometer afgelegd en 4.675 kilogram CO2 bespaard. Als deze werknemers drie keer per week 30 minuten blijven fietsen gedurende een jaar, verdienen ze gezamenlijk 1,7 levensdagen en zullen ze 0,3 dagen minder ziek zijn. Werkgevers besparen hiermee gezamenlijk € 731.000. Toertje Bedrijven maakt hiermee zichtbaar wat fietsstimulering kan opleveren¹.

Voor de provincie Overijssel is het project van de Toertje Bedrijven Battle meer dan geslaagd. “In de bedrijven battle van Overijssel Onderweg en Keijzer (marketingadvies- en communicatiebureau) fietsten meer dan 500 werknemers gemiddeld 7 keer per week, aangemoedigd door Toertje, de motiverende fietscoach. Dit leidde tot een besparing van 4000 kilo CO2 voor hun bedrijven en gezondere, gelukkige medewerkers – een win-win voor iedereen. De Toertje Bedrijven Battle laat zien hoe krachtig fietsstimulering kan zijn voor zowel werknemers als bedrijven.”, aldus Arnold Helfrich, mobiliteitsadviseur van de provincie Overijssel.

¹Berekend via: https://werkeninbeweging.nl/rekentool/