FedEx Express Europe, een dochteronderneming van FedEx Corp. (NYSE: FDX) en ‘s werelds grootste exprestransportbedrijf, is gestart met duurzame diesel – gemaakt van organisch of afvalmateriaal – als brandstof voor een deel van haar vrachtwagens in Nederland.
Vanaf deze maand zijn chauffeurs van FedEx Express op de zware, lange afstandsvoertuigen gestart met het tanken van duurzame diesel als milieuvriendelijker alternatief voor fossiele brandstof. De vrachtwagens zijn gevuld met deze brandstof wanneer zij de recent heropende FedEx Express road-hub in Duiven verlaten.
De decarbonisatie van het vrachtvervoer is een grotere uitdaging dan die van de pakketdistributie, waar FedEx als doel gesteld heeft om tegen 2040 volledig overgestapt te zijn op elektrische bestelbussen. Het aantal kilometers dat gereden moet worden en het feit dat deze vrachtwagens per definitie internationaal rijden, maakt dat ze vaak in meerdere landen moeten tanken. Ook de nog lange laadtijd van elektrische trucks vormt een obstakel.
“Het gebruik van synthetisch vervaardigde diesel biedt een tussenoplossing met de veelbelovende mogelijkheid om CO2-emissies van ‘well-to-wheel’ te reduceren met 80-90% per liter. Het betekent dat, terwijl de technologie zich steeds verder ontwikkelt om onze industrie helemaal vrij te maken van fossiele brandstoffen, we al wel beslissingen kunnen nemen om onze ‘scope-one’ CO2-emissies, die van onze eigen voertuigen in het Europese netwerk, te beïnvloeden en reduceren” aldus Vinay D’Souza, Senior Vice President Planning & Engineering, FedEx Express Europe.
De mogelijkheid om vrachtvervoer emissies te reduceren met dit type brandstof hangt niet alleen af van de beschikbaarheid van de brandstof, maar ook van de infrastructuur. FedEx Express gebruikt deze duurzame diesel op dit moment op kleine schaal, beperkt tot Nederland, waar het gebruik ervan op continentale routes vanuit Nederland gestimuleerd wordt.
De FedEx doelstelling, aangekondigd in maart 2021, om uiterlijk in 2040 wereldwijd CO2 neutraal te opereren, omvat al haar eigen transportdiensten, inclusief pakket distributie, haar uitgebreide Europese vrachtnetwerk en haar vliegtuigen. Het omvat eveneens de ‘scope three’ emissies van uitbestede transportdiensten die een rol spelen in het FedEx netwerk.
Door te laten zien dat zij diesel alternatieven ondersteunt en gebruikt, streeft FedEx ernaar deze alternatieve brandstoffen meer haalbaar, schaalbaar en uiteindelijk meer beschikbaar te maken als oplossing om de uitdagende transportsector In Europa te decarboniseren.