“Dit jaar willen wij het grote publiek bereiken. Daarom liggen onze producten nu ook in de supermarkten. Met een eenvoudige boodschap: je koopt een uitstekend product, waarmee je ook
de wereld verandert”, aldus Johan Wouters, algemeen directeur van de Fair Trade Organisatie.
Deze boodschap vormt ook het thema van de campagne “Change the world shopping”. De campagne laat zien dat de consument de wereld op een gemakkelijke manier kan veranderen. Simpelweg door producten te kopen van het nieuwe merk Fair Trade Original. Of dit nu culinaire producten zijn, zoals koffie, thee, vruchtensappen en wijn, of woon-, tafel- en modeaccessoires.
Naast de campagne introduceert de Fair Trade Organisatie het eigen merk Fair Trade Original. Met als nieuwe slogan “Fair Trade Original. For a change”. De verpakkingen hebben een nieuwe, aansprekende vormgeving.
Het nieuwe merk Fair Trade Original staat voor ontwikkelingshandel, handel die de makers in Afrika, Azië en Latijns-Amerika een inkomen verschaft en mogelijkheden om zich te ontwikkelen. Johan Wouters: “Handel is de motor voor ontwikkeling. Onze handelspartners versterken zich via onze handel en onze gezamenlijke projecten. Wij bieden hun afzetmarkten en ondersteunen hen met productontwikkeling en kennis over de eisen die de exportmarkt stelt. Wij slaan een brug tussen producent en consument.
Wij richten ons op consumenten die producten kopen met meerwaarde en die tegelijkertijd kiezen voor genieten en gemak. Fair Trade Original heeft dit allemaal in zich, dat is de kracht van ons merk.”
Frits Kremer, voorzitter van de Stuurgroep MVO van Super de Boer: “De opname van Fair Trade Original-artikelen past in het beleid op het gebied van duurzaam ondernemen dat Super de Boer onlangs heeft ingezet. Hiertoe werd in november 2005 een overeenkomst met Natuur en Milieu en Novib getekend. Met de opname van de Fair Trade Original-producten toont Super de Boer dat werken aan een betere wereld heel concreet kan zijn.”
Anne van der Wal, Manager Marketing Albert Heijn: “Albert Heijn vindt het belangrijk om eerlijke producten bereikbaar te maken voor een groot publiek. Onze Perla koffie is 100% Utz Kapeh gecertificeerd, daarnaast bieden we producten met het Max Havelaar-keurmerk en is het assortiment uitgebreid met producten van Fair Trade Original. Klanten waarderen de grote keuze aan eerlijke producten in onze winkels.”