In het rapport wordt een spookbeeld geschetst dat vrachtauto’s een steeds grotere bijdrage leveren aan^ Co2-uitstoot en files. Uit ander onderzoek blijkt echter dat vrachtauto’s in de afgelopen 30 jaar 36 procent minder^ Co2 zijn gaan uitstoten. Wat betreft de uitstoot van schadelijke gassen heeft een nog sterkere reductie plaatsgevonden. Moderne Euro 5-vrachtauto’s stoten 94 procent minder schadelijke stoffen uit dan de vrachtauto’s van ongeveer 10 jaar geleden.
De opstellers geven bovendien zelf al aan dat er veel onzekerheden bij de berekeningen zijn. Een aantal kostenposten is in het rapport niet goed berekend. De kosten van de luchtvervuiling worden bijvoorbeeld voor 2006 berekend. Hetzelfde rapport geeft echter aan dat die kosten de komende jaren aanzienlijk zullen dalen. Daarnaast hebben EVO en TLN grote twijfels bij de toegerekende kosten van geluid, infrastructuurkosten en files.
Uit eerder wetenschappelijk onderzoek van de European Environmental Agency blijkt dat een groot deel van alle externe kostenposten al vergoed worden door heffingen en accijnzen. Dat geldt dus ook voor^ Co2. Gezien de hoogte van de accijns in de Europese lidstaten vind compensatie ruimschoots plaats en bovendien biedt de huidige Europese regelgeving al voldoende ruimte door te stellen dat de accijns minimaal 30,5 cent per liter moet zijn. In Nederland is de minimale accijns maar liefst 40 cent per liter. Heffing op heffing stapelen heeft geen enkele zin.
Ook de stelling dat vrachtauto’s 30% van de files zouden veroorzaken, kan naar de prullenbak worden verwezen. Uit eerder onderzoek blijkt dat in Nederland ongelukken met vrachtauto’s niet meer dan 1,2% van de totale filelengte in een jaar veroorzaken. Bovendien blijkt uit eerder internationaal onderzoek dat van alle ongevallen slechts 25% door de chauffeur van de vrachtauto veroorzaakt wordt. Een nieuwe heffing biedt dan ook geen uitkomst. Voor verkeersongevallen biedt de verzekeringspremie de beste oplossing. Als de wetgever of rechter op een gegeven moment bepaalt dat intrinsiek risico het uitgangspunt moet zijn, dan veranderen vanzelf de risico’s en daarmee de premies.”
Onderzoek: trucks schadelijker dan gedacht (2)
Maandag, 12 januari 2009 / 00:14
N i e u w bericht, met reactie transportbranche
DELFT/BRUSSEL (ANP) – Vrachtwagens zorgen voor meer milieuschade en files dan gedacht. Ze zorgen ook voor tweemaal zoveel verkeersdoden dan personenwagens. Onderzoeksbureau CE Delft meldt dat maandag in een rapport in opdracht van milieuorganisatie Transport & Environment.
Vrachtwagens in de Europese Unie stoten volgens het onderzoek 54 procent meer broeikasgas^ CO2 uit in 2030, ondanks alle inspanningen om de uitstoot juist te verlagen. De trucks zorgen bovendien voor 30 procent van de files, hoewel ze slechts 3 procent van het wegverkeer uitmaken. Wat betreft de veiligheid, ontdekten de onderzoekers dat vrachtwagens per kilometer de oorzaak zijn van tweemaal zoveel verkeersdoden dan personenwagens.
De truckers hoeven volgens de studie nauwelijks te betalen voor de schade. De sector betaalt in de EU jaarlijks 50 miljard euro aan accijns en belastingen, wat hooguit de kosten van de wegen en andere infrastructuur dekt. Kosten zoals luchtvervuiling, files, lawaai of ongelukken komen voor rekening van andere belastingbetalers.
De milieuorganisatie Transport & Environment bepleit extra heffingen op vrachtwagens wegens deze kosten. Het Europees Parlement bespreekt 21 januari al een voorstel om enkele kosten zoals files door te berekenen. Dat gaat de organisatie niet ver genoeg. De vrachtwagens moeten ook opdraaien voor kosten van^ CO2 en ongelukken, vindt directeur Jos Dings van Transport & Environment: ,,Vrachtwagens krijgen nu vrij baan, terwijl ze leed veroorzaken voor miljoenen mensen: files, lawaai en vervuiling.”
Vervoerders- en verladersorganisaties TLN en EVO noemen het rapport ,,sterk eenzijdig”. Volgens hen doet het rapport geen enkel recht aan de enorme vooruitgang die het vervoerend bedrijfsleven heeft geboekt. ,,Wij verwijzen de conclusies dan ook naar het ronde archief.”
,,In het rapport wordt een spookbeeld geschetst.” Zij wijzen erop dat vrachtwagens de afgelopen decennia juist steeds schoner zijn geworden. Bovendien stellen zij dat een aantal kostenposten niet goed is berekend. Daarnaast hebben EVO en TLN grote twijfels bij de toegerekende kosten van geluid, infrastructuurkosten en files.