Webinar ‘Zuivel: Duurzame waardering en verdienmodel van de zuivelsector’

Wanneer

04/07/2024    
09:00 - 10:00

Waar

Online webinar
Webinar 'Zuivel: Duurzame waardering en verdienmodel van de zuivelsector'

Dompel jezelf deze zomer onder in de wereld van duurzaamheid en voedseltransitie tijdens de S&P Kennisweek! Wij streven al meer dan 28 jaar naar een voedselsysteem dat duurzaam, gezond en eerlijk is, maar ook toegankelijk en lekker voor iedereen. Samen met onze klanten proberen we dit voedselsysteem stap voor stap in te richten, om deze idealen te realiseren. Dat gaat niet zonder slag of stoot, we worden geconfronteerd met tal van uitdagingen. Wil jij meer weten hoe we deze uitdagingen kunnen aanpakken? Praktische tools aangereikt krijgen en inhoudelijk kennis op doen om bij te dragen aan een gezond en duurzaam voedselsysteem? Lees dan verder!

We belichten diverse thema’s en onderwerpen, zoals het voldoen aan de (nieuwe) richtlijnen voor duurzaamheidsclaims om greenwashing tegen te gaan, het toekomstige verdienmodel binnen de zuivelsector, het naleven van het Klimaatakkoord via SBTi en de politieke ontwikkelingen rondom een duurzaam voedselsysteem.­

Wil je meer weten over deze onderwerpen en hoe we de voedseltransitie kunnen bevorderen? Doe dan mee aan onze Zomerse Kennisweek van 1 tot 5 juli! Elke dag van 09:00 tot 10:00 uur verzorgen we een boeiend webinar, gratis en gemakkelijk online bij te wonen.

Webinar ‘Zuivel: Duurzame waardering en verdienmodel van de zuivelsector’

Nederland is van oudsher een zuivelland. We hebben de juiste gronden, jarenlange kennis en ervaring, en innovatie is eerder regel dan uitzondering. Toch staat het toekomstperspectief van melkveehouders, en daarmee een goed verdienmodel, onder druk. En niet alleen in Nederland.  

Hoe kan dat? En hoe kunnen we dat oplossen?

In Nederland zien we dat duurzaamheidsprogramma’s- en keurmerken zoals on the way to PlanetProof en het Beter Leven Keurmerk steeds meer de norm zetten op het zuivelschap. Deze systemen bieden steeds grotere groepen melkveehouders de mogelijkheid om te verduurzamen. Met doelsturing en behoud van het belang van integraal verduurzamen (op klimaat, natuur en dierenwelzijn) voorop.

We zien ook dat retailers een steeds meer regisserende rol op zich nemen, zoals PLUS met biologische zuivel, Albert Heijn met het Beter Voor-programma en Jumbo met Tuurlijk!. Ketensamenwerkingen in de zuivel worden steeds belangrijker, waarbij de positie van de melkveehouder en de wens van de klant goed bewaakt moet worden. Ook klimaatneutraal, regeneratieve landbouw en het belonen van groenblauwe diensten zijn belangrijke onderwerpen op de zuivelagenda.

Door Ynske van Zundert & Milou Peperkamp

Meld je nu aan

Kaart wordt geladen...