Tijdens de webinar ‘herbruikbare verzendverpakkingen’ op 8 februari as. verkennen Thuiswinkel.org, Mission Reuse en het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) gezamenlijk de kansen voor herbruikbare verpakkingen in de e-commerce sector. Welke online retailers werken al met herbruikbare verzendverpakkingen en wat zijn hun ervaringen? Hoe kijkt de consument er tegenaan? En waar liggen de mogelijkheden tot opschaling?
Het programma
- Welkom en introductie – Marcel Keuenhof (verpakkingskundige, KIDV)
- Wat zijn huidige barrières voor webshops? Uitkomsten marktonderzoek Thuiswinkel.org – Ellen de Lange (programmamanager duurzaamheid, Thuiswinkel.org)
- ‘Rethinking Packaging’ – Marleen Nelemans (Sustainability Manager, DHL Parcel Benelux)
- Ervaringen uit de praktijk – Hilde van der Vegt (Director NL, Packoorang)
- Hoe begin je met het inzetten van herbruikbare verzendverpakkingen? – Marieke Lenders (Innovation Lead, Mission Reuse)
Mission Reuse is een initiatief van Enviu, Recycling Netwerk Benelux en Natuur & Milieu. Samen willen ze herbruikbare verpakkingen voorgoed verankeren in de samenleving. Mission Reuse maakt herbruikbare verpakkingsoplossingen zichtbaar, toegankelijk en betaalbaar voor iedereen.
Het KIDV heeft de Community of Practice Herbruikbare verpakkingen opgezet om gezamenlijk uitdagingen en kansen van hergebruik verder te onderzoeken. Het doel van dit project is om producenten en importeurs van verpakkingen en verpakte producten concrete handvatten te bieden om de inzet van herbruikbare verpakkingen te onderzoeken en/of te implementeren.