Europa zal dit jaar 20 miljoen ton CO2 besparen dankzij meer elektrische auto’s op de weg, zo blijkt uit een nieuwe analyse van T&E. De laatste State of European Transport van T&E onthult dat transportemissies structureel dalen, maar dat de koolstofbesparingen door verminderde emissies op de weg worden ondermijnd door de groei van vliegreizen. T&E zegt dat de EU groene beleidslijnen, die cruciaal zijn voor haar energieonafhankelijkheid, niet moet terugdraaien op het moment dat ze beginnen te werken.
De Europese transportsector stootte in 2024 1,05 miljard ton CO2 uit, een daling van 5% ten opzichte van 1,1 miljard ton in 2019. Elektrische auto’s zijn hier grotendeels verantwoordelijk voor. Het aantal elektrische voertuigen met batterijen in het wagenpark van de EU is sterk gestegen. T&E voorspelt dat er tegen het einde van het jaar bijna 9 miljoen van op de Europese wegen zullen rijden. Zonder de overstap naar elektrische voertuigen zou er nog eens 20 miljoen ton CO2 in de atmosfeer worden gepompt, wat gelijkstaat aan de uitstoot van zeven kolencentrales.
William Todts, uitvoerend directeur bij T&E, zei: “Het groene beleid van de EU begint te werken. Dankzij de overstap naar elektrische voertuigen beginnen we een structurele daling van transportemissies te zien. Europa bevrijdt zich langzaam van zijn afhankelijkheid van olie, maar we geven nog steeds honderden miljarden uit aan importen uit overzeese mogendheden. Dit is niet het moment om groene maatregelen terug te draaien. Voor de welvaart en veiligheid van het continent is dit het moment om te verdubbelen.”
Ondanks de vooruitgang is Europa nog steeds sterk afhankelijk van import, met 96% van zijn ruwe olie en 90% van zijn aardgas afkomstig van overzee. Hoewel Europa afhankelijk blijft van importen voor belangrijke materialen in de productie van batterijen zoals lithium (100%), nikkel (75%) en aluminium (58%), is het grote verschil dat metalen gerecycled kunnen worden. De laatste analyse van T&E laat zien dat een EV in 2030 gedurende zijn levensduur slechts 20 liter materiaal verbruikt voor zijn batterij, tegenover meer dan 12.400 liter brandstof voor een auto met verbrandingsmotor. In 2024 gaf Europa € 250 miljard uit aan olie-import, zo blijkt uit onderzoek van T&E.
Nu de uitstoot van auto’s zal dalen, blijven de luchtvaartemissies stijgen. De Europese luchtvaartmaatschappijen stootten vorig jaar 143 Mt CO2 uit, een stijging van bijna 10% ten opzichte van 2023. De uitstoot van de Europese scheepvaart blijft hardnekkig hoog met 195 Mt CO2e, aangezien beide sectoren sterk afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen. Maar nu de scheepvaart is opgenomen in de EU-koolstofmarkt (ETS), zullen beide sectoren samen in 2024 € 5 miljard aan inkomsten hebben gegenereerd, volgens schattingen van T&E. Dat zou tegen het einde van het decennium kunnen oplopen tot € 30 miljard per jaar. Deze fondsen kunnen worden gebruikt om het prijsverschil tussen groene e-brandstoffen en traditionele fossiele brandstoffen te overbruggen, zegt T&E.