Het project is samen opgezet met Rotterdam Climate Initiative (RCI) en Roteb. De inzet van een elektrische vuilniswagen past binnen het streven van RCI om te komen tot duurzame mobiliteit in Rotterdam. RCI is het platform waarbinnen overheid, organisaties, bedrijven en inwoners in Rotterdam samenwerken aan halvering van de CO2-uitstoot, voorbereiding op klimaatverandering en versterking van de Rotterdamse economie. Met de inzet van het elektrische voertuig wordt op jaarbasis in de Rotterdamse milieuzone een CO2-uitstoot van circa 15 ton bespaard.

De innovatieve elektrische vrachtwagen is samen ontwikkeld met Spijkstaal uit Spijkenisse. Het voertuig is (in plaats van kunststof) gemaakt van volledig recyclebaar staal. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van plantaardige hydrauliekolie. Het voertuig heeft een maximum snelheid van 32 km/u en een actieradius van ongeveer 60 kilometer. Verder heeft de wagen een lage, arbotechnisch zeer verantwoorde instaphoogte. Door de beperkte maximum snelheid hebben bestuurders van het voertuig geen vrachtwagenrijbewijs nodig.

Op de elektrische vuilniswagen werkt een chauffeur van Van Gansewinkel als mentor voor twee collega’s, die middels een samenwerking tussen Roteb en Van Gansewinkel worden opgeleid tot vrachtwagenchauffeur of monteur.

Proef
Zowel voor Van Gansewinkel als voor Roteb levert de proef waardevolle informatie op. Als de proef succesvol blijkt zet Van Gansewinkel in de regio Rotterdam meer elektrische vrachtwagens in. Daarna wordt besloten over landelijke toepassing van de elektrische vuilniswagens. Voor Roteb geldt dat de ervaringen die worden opgedaan, meegenomen worden bij toekomstige aanschafbeslissingen voor het Roteb-wagenpark.

Egbert Vennik, regiodirecteur bij Van Gansewinkel in Zuid-Holland: “Met deze stap maken we de milieucirkel rond. Juist de afvalsector kan vuilnis een tweede leven geven. Eigenlijk bestaat afval niet. We maken er altijd een grondstof van, of energie. Zo vullen we samen met Roteb de klimaatambities die de gemeente Rotterdam zich via het Rotterdam Climate Initiative heeft gesteld, concreet in.’

Jon Meijer, directeur Roteb Schone Stad: “Milieu-afwegingen vormen integraal onderdeel van de besluitvormingsprocessen bij investeringsbeslissingen omtrent ons wagenpark. Roteb is steeds op zoek naar de beste opties als het gaat om duurzame bedrijfsvoering. Daarmee dragen we maximaal bij aan het halen van de RCI (Rotterdam Climate Initiative) doelstellingen van de Gemeente Rotterdam.

Paula Verhoeven, Programmadirecteur Klimaat, gemeente Rotterdam: “Met het inzetten van de eerste elektrische vuilnisauto wordt een mooie stap gezet in de richting van CO2-neutraal ophalen van huisvuil. Daarmee wordt een meer dan symbolische bijdrage geleverd aan de klimaatdoelstellingen zoals de gemeente die samen met haven, bedrijfsleven en burgers in de stad wil realiseren.”

Milieuzone
In Rotterdam geldt vanaf half september 2007 een milieuzone voor vrachtwagens. In deze zone moeten vrachtwagens voldoen aan bepaalde milieueisen, om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. Meer grote steden hebben een milieuzone ingevoerd. De Van Gansewinkel Groep beschikt al over een wagenpark om haar klanten in de milieuzones optimaal te bedienen. Begin dit jaar kreeg de groep nog 140 nieuwe vrachtwagens van DAF binnen, die voldoen aan de strengste uitlaatgasemissienorm EEV. In deze norm worden extreem lage fijnstofemissies voorgeschreven.

De Van Gansewinkel Groep realiseert de vermindering in uitstoot overigens niet enkel door de aanschaf van nieuwe en schonere voertuigen. Er wordt ook een bewust beleid gevoerd in het optimaliseren van inzamelroutes en het verminderen van wegkilometers. Zo werden er afgelopen jaar ongeveer 7 miljoen wegkilometers bespaard door transport over water en rails.