EkoPlaza behaalde dankzij de stem van consumenten een finaleplek naast merken zoals Allbäck, BeterBio, Bio+, Dr. Hauschka, Saint Basics, Weleda en Zonline. Uit het rapport bleek dat consumenten steeds meer belang hechten aan producten waarvan zij de herkomst kennen en waarvan zij weten dat het geproduceerd en gedistribueerd is zonder het milieu onnodig te belasten. Hiervoor zijn zij bereid een eerlijke prijs te betalen.
Eerlijk vs. goedkoop
De titel Duurzaamste Merk van Nederland bewijst dat consumenten eerlijke producten meer waarderen dan de laagste prijs. EkoPlaza Directeur Erik Does: ‘We willen onze klanten voeding en geen vulling bieden. Kwaliteit en duurzaamheid staan voorop. Wij gaan voor de beste producten en leveranciers uit de regio waar we een langdurige en transparante samenwerking mee opbouwen. Daarom kiest EkoPlaza bijvoorbeeld voor biologische melk uit Nederland en niet voor goedkopere overschotten uit het buitenland. Ook bestaat een groot deel van het assortiment uit producten met het Demeter Keurmerk; dit zijn producten die dynamisch biologisch geproduceerd zijn. Dit gaat nog een stapje verder dan biologisch omdat deze manier van landbouw nog intensiever en duurzamer is.
EkoPlaza
EkoPlaza is met 65 winkels en een webshop de grootste biologische supermarktketen van Nederland. Bovendien is EkoPlaza de enige keten in Nederland die het EKO certificaat mag voeren, wat betekent dat tenminste 90% van het assortiment geheel biologisch is, waarbij dit percentage bij 3 van de 4 versgroepen zelfs 100% is. Hiermee is EkoPlaza hard op weg om haar missie te realiseren: biologisch eten voor iedereen bereikbaar maken. De EkoPlaza-visie is samengevat in vijf keuzes: betaalbaar biologisch, bewust lekker eten, persoonlijk en dichtbij, verrassend gevarieerd en een eerlijke samenwerking.