De eiwittransitie is een onderwerp waar veel bedrijven in de voedingsindustrie mee te maken hebben. De overgang van dierlijke naar plantaardige en alternatieve eiwitten, is essentieel voor een duurzamer voedselsysteem. Deze verschuiving draagt bij aan duurzaamheid en biedt gezonde, innovatieve voedingskeuzes. Voor de tweede keer maakt Eiwit Trends de balans op van de voornaamste spelers in de Nederlandse eiwittransitie van het jaar met de bekendmaking van de “Eiwit Uitblinkers 2024”. Deze toonaangevende lijst van bedrijven en organisaties die in 2024 een significante impact hebben gemaakt op het gebied van de eiwittransitie, belicht de innovators en pioniers die een verschuiving naar meer plantaardige en alternatieve eiwitten hebben bevorderd. De redactie Eiwit Trends heeft Lidl uitgeroepen tot dé Eiwit Uitblinker van 2024.
De “Eiwit Uitblinkers” zijn geselecteerd op basis van diverse criteria, waaronder innovatie, meetbare successen, zichtbaarheid en de mate van communicatie naar de consument. Dit zijn de bedrijven die niet alleen achter de schermen werken aan verduurzaming, maar ook hun verhaal actief delen met het publiek.
De Top 10 Eiwit Uitblinkers van 2024 zijn:
- Lidl
- Verstegen
- Schouten Europe
- Jumbo
- Vivera
- Plant Protein Forward
- HAK
- Wageningen Universiteit & Research
- Cosun
- Meatable
Lees hier een gedetailleerde beschrijving van deze lijst.
Chris Polkamp, hoofdredacteur Eiwit Trends, over de lijst: “Het hele jaar door zien we als redactie ontzettend veel bedrijven en organisaties zich inzetten voor de eiwittransitie. Het was dan ook een lastige opgave om daar een top 10 uit samen te stellen. Lidl heeft ons dit jaar overtuigd met hun hybride vleesinnovatie, het toegankelijker maken van plantaardige producten en de aanpak om hun doelstellingen voor 2030 te halen. Ook buiten deze lijst zijn er bedrijven die mooie stappen zetten en laten zien dat de eiwittransitie steeds breder gedragen wordt.”
Deze lijst benadrukt niet alleen de belangrijke rol die deze bedrijven en organisaties spelen in de eiwittransitie, maar zet ook een standaard voor andere spelers in de industrie. Het laat zien dat verandering en innovatie hand in hand gaan met bewustwording en zichtbaarheid.
Lidl voorloper in de eiwittransitie
De redactie Eiwit Trends heeft Lidl uitgeroepen tot dé Eiwit Uitblinker van 2024. “Supermarkten hebben een unieke positie in de discussie over hoe de eiwittransitie moet plaatsvinden. Lidl is al jaren een van de voorlopers als het gaat om de eiwittransitie. In 2024 wordt nog maar eens duidelijk waarom,” aldus de redactie van Eiwit Trends.
In een interview met Lidl blikt Eiwit Trends terug op de stappen van Lidl van afgelopen jaar. Lidl stelde in 2023 als een van de eerste supermarkten in Nederland een concrete doelstelling voor de eiwittransitie vast: in 2030 moet 60% van de verkochte eiwitten plantaardig zijn. “Begin dit jaar stonden we dan ook in de startblokken om echt een versnelling te gaan realiseren ten aanzien van deze doelstelling” aldus Chantal Goenee, adviseur duurzaamheid en gezondheid bij Lidl.
De supermarktketen heeft in 2024 verschillende concrete stappen gezet om plantaardige voeding betaalbaar en toegankelijk te maken voor iedereen. Deze inspanningen zijn niet onopgemerkt gebleven bij Eiwit Trends. Zo introduceerde Lidl dit jaar een gehaktmix, waarin 39% van het vlees is vervangen door plantaardige eiwitten.
“Eerst mikten we op een 50/50-verhouding met plantaardig, maar dat had te veel invloed op de smaak en kleur,” vertelt Rebekah Simmons, adviseur duurzame inkoop bij Lidl. “Het doel was om een duurzamer product te maken met de kenmerkende smaak, het uiterlijk en de bereidingswijze van vlees. Dat lukte door er 39% plantaardige eiwitten aan toe te voegen.”
Naast de gehaktmix heeft Lidl dit jaar structurele prijsverlagingen doorgevoerd op plantaardige basisproducten, voor zowel vlees- als zuivelvervangers. Ook werden grootverpakkingen van vleesvervangers geïntroduceerd, om beter aan te sluiten op de wensen van de consument. In het interview blikken Chantal Goenee en Rebekah Simmons ook terug op de effecten van deze initiatieven. “De verkoop van de gehaktmix loopt goed en we zien dat andere supermarkten ons hebben gevolgd met het verlagen van de prijzen van plantaardige producten. Dat vind ik mooi aan wat wij doen, we pakken een voorlopersrol.”
Foto: Links: Chantal Goenee. Rechts: Rebekah Simmons.