Duurzaam ondernemen betekent óók dat bedrijven het reisgedrag van hun werknemers en hun bezoekers in goede banen leiden. Want verkeer leidt tot doden & gewonden, files, parkeerproblemen en milieuvervuiling. Met het geven van reisadviezen kan elke organisatie nu al de eigen mobiliteit managen. Dat hoeft niet complex en duur, maar kan ook simpel en goedkoop. Er bestaan al tal van beproefde producten en diensten die reisadviezen geven naar de vestigingen van een bedrijf: van online reisplanners (auto en/of openbaar vervoer) op de eigen website tot programma’s die vergoedingen voor het woon-werkverkeer berekenen en vergelijken (ook voor auto en/of openbaar vervoer).
Velen onderschrijven het belang van goede bereikbaarheid en goede reisadviezen. Waarom kost het dan nu nog zoveel moeite om organisaties hiermee op weg te helpen? Is het een kwestie van geld, visie, beleid, prioriteit of imago (van het openbaar vervoer)? Mijn stelling is dat Nederland de balans steeds beter gaat vinden. Wie slim omgaat met mobiliteit zorgt voor meer veiligheid in het verkeer, minder auto’s op de weg en minder schade aan het milieu. Kortom: voor een gunstiger
ondernemersklimaat en voor de corporte sustainability.
Een betrouwbare reistijd van deur tot deur wordt niet voor niets het strategische doel van de nieuwe ‘Nota Mobiliteit’ die het kabinet dit voorjaar publiceert.
Communicatie-, marketing- en HRM-strategen opgelet: met inzet van slimme mobiliteitsmiddelen vallen nu al werelden te winnen. Laat staan te verliezen.
Aarnout Mijling
Communicatie Manager REISinformatiegroep (voorheen OV Reisinformatie)