Het zit bij Nederlanders in het bloed, fietsen. Vanaf kinds af aan naar school en tegenwoordig zoeven we met hightech e-bikes over het fietspad. De opmars van e-bikes lijkt niet meer te stoppen. Dit is ook niet zo gek, vanwege het duurzame en gezonde karakter is dit, volgens velen, de ideale oplossing voor (inter)stedelijk vervoer.
Maar ja, een beetje een toffe en kwalitatief goede e-bike is duur. Niet als het aan E-bike to go ligt. Na succesvolle “on demand” pakketjes als Uber of Netflix zijn er nu ook E-bikes “on demand”.
E-bike to go, een succesvolle Amsterdamse start-up plaatst kosteloos E-bikes op bedrijventerreinen. Jelle Visser, oprichter van E-bike to go kan de vraag nauwelijks aan. “Je hebt de keuze uit snelle (45 km/h) of normale (25 km/h) e-bikes. Pak je een e-bike dan kost je dat € 5,- en heb je de bike een hele dag tot je beschikking.”
Inmiddels zijn er al 15.000 leden die dagelijks toegang hebben tot de E-bikes en dat aantal groeit elke dag. Elk bedrijf of bedrijventerrein kan zich aanmelden. Het concept werk kinderlijk simpel. Wanneer je een e-bike nodig hebt om naar huis te gaan of voor een afspraak, reserveer je deze gewoon via een online agenda, waarna je de e-bike kunt gebruiken.
Of we ook echt afstand gaan doen van onze fiets in de schuur, daar heeft Jelle Visser een duidelijke visie over. “Ons doel is een fantastisch alternatief te bieden voor automobilisten en ov-reizigers. Maar de gewone fiets die zal, zeker bij sportfietsers, zijn plek in de schuur wel behouden”.