Het blijkt dat veel consumenten duurzame mode nog niet kopen uit onbekendheid. Betere zichtbaarheid en herkenbaarheid kan de omzet daarom in de komende jaren helpen toenemen. Veel consumenten die zelden of nooit duurzame mode kopen, geven aan dat zij eenvoudig de keuze niet nemen omdat deze niet voor handen is, of ook niet weten wat het nu precies inhoudt (41%). Als dit duidelijker gecommuniceerd wordt, zal een fors grotere groep consumenten duurzame mode kiezen. Waar supermarkten speciale schapruimten inrichten, labels en kleurcodes voeren voor biologische producten, blijken detaillisten in de mode-industrie het onderscheid niet aan te geven. De duurzame achtergrond wordt nauwelijks tot niet gecommuniceerd. De waarde van informatie over het product wordt hierbij onderschat. De detaillist gaat er onterecht vanuit dat de consument niet bewust bezig is met een duurzame aankoop, maar enkel focust op fashion, prijs & comfort.
Uit onderzoek van Goodbrandz blijkt echter dat maar liefst 68 % van de consumenten bezig is met bewuste keuzes op modegebied. Om de vraag en het aanbod beter op elkaar aan te laten sluiten en de groei van duurzame mode te stimuleren, zal deze dus binnen de modeboetieks zichtbaar gemaakt moeten worden. Een prominentere plek voor duurzame fashion kan het nodige duwtje in de rug zijn voor de consument, ook wel aangeduid als ‘nudging’.
Eigenaresse Cécile Scheele: “Duurzame mode is allang niet meer voor een selecte groep vooruitstrevenden, die uit sterke principiële overwegingen naar fairtrade- en biologische winkelsgaan om daar hun producten in te kopen. Een steeds breder publiek hecht belang aan biologische en verantwoordde producten. Wat kleding betreft lopen we hierin nog wel achter ten opzicht van bijvoorbeeld etenswaren, omdat veel consumenten nog niet bekend zijn met de achtergrond van de productieprocessen. De modeindustrie is geroemd om haar positieve impact op creativiteit en cultuur. Daarentegen is de donkere kant van deze industrie de enorme verspilling en afval, watervervuiling, hoog koolstof- en energieverbruik, buitengewoon veel chemicaliën en uitbuiting van arbeiders. De mode-industrie is één van de grootste vervuilers in de wereld. Dat besef groeit door de veelvuldige media-aandacht. Maar nu hier vanuit de media aandacht aan gegeven wordt, is de volgende hobbel dat de consument niet weet welke keuze dan wel bewust is en waar ze duurzame kleding kan vinden en waaraan ze deze kan herkennen”.
Volgens Scheele heeft de consument behoefte aan meer begeleiding en toegankelijkheid, zodat zij makkelijker duurzame keuzes kunnen maken in deze productgroep. De modedetaillisten missen nu een groeiende doelgroep van consumenten die aangeven al biologisch te eten en voorkeur te hebben voor duurzame mode, maar dit laatste niet kopen omdat ze niet weten waar dit beschikbaar is. Zij zullen dan ook in hun winkels veel duidelijker hun duurzame merken moeten profileren, door middel van visuele ondersteuning, mondelinge informatie en wellicht zelfs een aparte “ruimte” in hun winkel.
Wij starten in maart met een campagne naar onze klanten om hier meer rugbaarheid aan te geven. Vanaf dit voorjaar kunnen consumenten, via onze app, op de hoogte gehouden worden van het aanbod in duurzame mode en modezaken met duurzame mode in hun regio vinden. De eerste belangrijke start naar een toegankelijkere duurzame modemarkt”, aldus Cécile Scheele.