De typische Nederlandse gadgetfreak is een 41-jarige, getrouwde man, die fulltime werkt en een hogere beroepsopleiding heeft gevolgd. Terwijl in Nederland op dit moment een kwart van de gadgetfreaks zo veel mogelijk kiest voor duurzaam, is dit in de rest van Europa 41%. In Nederland geeft 1 op de 3 gadgetfans aan dat hij een product sneller zal kopen wanneer een certificatie of een zegel aangeeft dat het product milieuvriendelijk is. Ook zal de gadgetfreak duurzamer handelen wanneer bedrijven laten zien dat zij aandachtig letten op hun impact op het milieu, als er meer duurzame producten in de winkel beschikbaar zijn en als de prijzen van ecovriendelijke producten binnen de perken blijven. Bovendien wil de gadgetfreak graag weten of milieuvriendelijke producten écht wel beter zijn voor het milieu.

Trendsetters

De Nederlandse gadgetfanaat is te herkennen aan zijn ’trendsettersgedrag’. Hij zegt meestal de eerste te zijn van zijn vriendengroep die de nieuwste technologische snufjes koopt. Een kwart doet dit soms om indruk te maken op anderen. Gadgetfans worden bovendien vaak om advies gevraagd. Natuurlijk vooral over elektronica, maar zelfs over films, financiën en vakanties krijgen ze vaker vragen dan anderen. Gadgetfreaks voelen zich ook erg prettig dankzij de nieuwste technologie. Ruim de helft (57%) vindt het een fijn idee om altijd gebeld te kunnen worden (versus 42% bij de overige Nederlanders) en 52% vindt dat computers en technologie hun meer controle geven over hun leven (versus 36% van de overige Nederlanders). Een derde vindt het zelfs heel erg moeilijk om zijn mobiele telefoon of andere apparaten uit te schakelen.

Frank Peters, managing director van Porter Novelli: “We zien dat de Nederlandse gadgetfreak best interesse heeft in duurzaamheid. Binnen Europa loopt Nederland nog achter op dit gebied. We verwachten dat wanneer producenten transparanter worden op het gebied van duurzaamheid, het duurzame gedrag van de gadgetfreak zal toenemen.”