Bij de aanschaf van een product let 58 procent van de Nederlanders op de duurzaamheid van het product. Meer dan een kwart van hen stelt dat de duurzaamheid van het product zelfs belangrijker is dan de prijs van het product. Dat blijkt uit onderzoek van technologiebedrijf Epson, uitgevoerd onder 1035 consumenten in Nederland.
“Een ontwikkeling die in de huidige crisis in een stroomversnelling terecht is gekomen”, zegt manager Rik van Zantwijk van Epson Nederland. “27 procent van de Nederlandse consumenten stelt namelijk dat zij sinds het begin van de pandemie bewuster zijn gaan letten op de duurzaamheid van de producten die zij aanschaffen. Dat is iets waar ondernemers zich bewust van moeten zijn.” Duurzaamheid behoort zelfs tot een van de belangrijkste producteigenschappen in de overweging bij aanschaf van het product. Na de prijs (92 procent) en de kwaliteit (87 procent) van het product, blijkt duurzaamheid van het product in 62 procent van de gevallen leidend te zijn. Duurzaamheid is daarmee een stuk belangrijker dan producteigenschappen als merk (50 procent) en design (28 procent).
Consument ook kritisch op bedrijfsleven
Consumenten kijken niet alleen kritisch naar duurzaamheid bij hun eigen aankoopbeleid, zij stellen ook kritische eisen aan het beleid van de bedrijven waar zij de producten kopen. Consumenten blijken ondernemingen waar duurzaamheid hoog op de agenda staat meer te waarderen. Iets meer dan de helft van de Nederlanders vindt dat kleine tot middelgrote ondernemingen beleidskeuzes moeten maken met duurzaamheid als uitgangspunt. Meer dan de helft van de consumenten steunt liever ondernemers die bezig zijn met de ecologische voetafdruk van hun onderneming, dan zij die dit niet doen. Ondernemers moeten zelfs getoetst worden in hoeverre zij duurzame beslissingen nemen, stelt ruim veertig procent van de consumenten.
Jonge generaties als katalysator
Naar verwachting zal duurzaamheid steeds belangrijker worden bij koopoverweging. Uit eerder onderzoek van Epson, uitgevoerd onder bijna 4500 consumenten wereldwijd, blijkt dat de jongere generaties (22 en jonger en van 22 tot 37 jaar) doelstellingen op het gebied van milieu significant vaker als topprioriteit beschouwen in vergelijking met de oudere generaties (van 37 en ouder). Van Zantwijk: “Als onderneming moet je een standpunt innemen in het duurzaamheidsdebat. Meer dan de helft van de consumenten geeft bijvoorbeeld al aan merken zonder visie op duurzaamheid achterhaald te vinden. Om als ondernemer relevant te blijven moet je op dit vlak aan de slag. Dat gaat dan om merkverhaal, maar ook om materiaalgebruik en duurzame innovaties.”