Hans Wijers, oud-minister en topÃ??man van multinational AkzoNobel is optimistisch gestemd over de kansen voor maatschappelijk verantwoord (MVO) of duurzaam ondernemen.”De huidige crisis draagt de zaadjes van de toekomst in zich”, zegt hij. Het afgelopen decennium was ICT de motor van de economische groei. Maar het is de vraag of dat zo blijft. Wijers: “Duurzaamheid zou best wel eens het zaadje kunnen zijn voor een nieuwe boost. In Californië staan investeerders te wachten om in duurzaamheid te investeren.” Op het negende Nationaal Sustainability Congres houdt Wijers een warm pleidooi voor MVO. Maar hij begint met een waarschuwing: “Iedereen wil zich wel duurzaam ondernemer noemen, dus het is geen onderscheidende factor meer.’
Marktvraag
Het tegendeel is eerder waar. Wijers: ‘Bedrijven die deze ontwikkeling negeren, nemen een groot risico.” Binnen afzienbare tijd eist iedere afnemer duurzaamÃ??heid. De overheid loopt voorop in het creëren van een marktvraag: volgend jaar koopt de Rijksoverheid alleen nog maar duurzaam in. En als consumenten ook alleen verantÃ??woorde producten willen kopen, dan volgen de inkopers van de bedrijven vanzelf. Martin Kloet, directeur van het Energiecentrum ziet het zo: ‘Ondernemers moeten de marktvraag gewoon voor zijn, en al eerder met duurzaamheid beginnen. Ze beseffen te weinig welke mogelijkheden er zijn. Dat merk ik als ik bij ze langs ga. Ze zijn wel geïnteresseerd in energieÃ??besparing, maar het heeft geen hoge prioriteit. Maar als je het concreet maakt, herkennen ze de kansen.’ Kansen “De duurzame markt komt er aan,” vindt ook Willem Lageweg, directeur van MVO-NederÃ??land. ‘Op kortere termijn zijn er heel veel kansen.’ MVO-Nederland ziet het als haar taak om ondernemers daarbij te helpen. Ze biedt op haar site een pakket hulpmiddelen aan. Bijvoorbeeld op de ‘Marktplaats duurzaam inkopen’.
Wijers vindt dat de zorg voor het milieu vooral moet inspireren: ‘BinÃ??nen AkzoNobel geven we getalenÃ??teerde werknemers de gelegenheid onderzoek te doen op Antarctica.” De bedoeling is dat zij zo beseffen hoe belangrijk natuur en milieu voor de mensheid zijn. “Zij vormen de inÃ??terne ambassadeurs voor duurzaamÃ??heid binnen ons bedrijf’, zegt Wijers. “Je kunt als baas van AkzoNobel wel van alles willen, maar als het niet wordt gesteund binnen het bedrijf, bereik je niks.” Voor AkzoNovel is duurzaamheid uiteindelijk eigen belang. “In de op- komende markten staan één miljard consumenten in de middenklasse klaar om onze verf te kopen. Daarom kunnen we niet op dezelfde voet doorgaan. Wij gaan voor 80 procent energiereductie in 2040. De huidige crisis verandert onze inzet niet.”
Crisis
Eugene Grüter, algemeen directeur van advies- en ingenieursbureau DHV denkt dat de kredietcrisis het kaf van het koren gaat scheiden: “De recessie wordt de lakmoesproef voor bedrijven. Een onderneming die nu nog moet beginnen met investeren in verÃ??antwoord ondernemen is te laat.” Alleen bedrijven waarbij duurzaamÃ??heid tot de kern van de onderneming behoort, overleven de crisis en zijn klaar voor de toekomst: “Ik merk het aan mijn eigen kinderen. Voor de jeugd van nu is duurzaamheid zo vanzelfsprekend.”