De sterke economische groei en snelle technologische ontwikkelingen van de afgelopen jaren vragen veel van Nederlandse bedrijven en hun bestuurders. Digitalisering, innovatie en de arbeidsmarkt vormen in 2019 dan ook de belangrijkste strategische thema’s in de Nederlandse boardrooms. En dat is terecht, want investeren in mensen, innovatie en technologie loont: bedrijven die dit doen, groeien harder en halen meer omzet uit nieuwe producten. Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) zijn sterk in opmars op de strategische agenda van ondernemend Nederland. Dat zijn enkele belangrijke uitkomsten van Berenschot Strategy Trends 2019, de elfde editie van het strategieonderzoek van adviesbureau Berenschot, waar dit keer ruim 750 organisaties aan deelnamen.
Sterke stijger: duurzaamheid en MVO
Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) zijn sterk in opmars op de strategische agenda van ondernemend Nederland. Deze thema’s hebben zich ontwikkeld tot onderwerpen met een handelingsperspectief. “Lange tijd werden duurzaamheid en MVO door organisaties gezien als een ‘moetje’. Goed om iets aan te doen voor de buitenwacht, maar niet iets van strategische waarde”, verklaart Bas Trommelen, adviseur strategie, energie & duurzaamheid. “Dit is echt veranderd, wij zien tegenwoordig steeds meer bedrijven die zich juist op duurzaamheid proberen te onderscheiden van de concurrentie.” Bijna alle respondenten (89%) van de Berenschot Strategy Trends 2019 geven aan dat duurzaamheid en MVO tegenwoordig regelmatig worden besproken. Een aanzienlijke stijging ten opzichte van 2016 (57%) en 2013 (12%). Daarnaast scoort duurzaamheid & MVO dit jaar een derde plaats, na kwaliteit en innovatie, als belangrijkste onderdeel van het onderscheidend vermogen van organisaties (2016: zevende plaats).
Ruim 750 organisaties uit tien sectoren
Het Berenschot Strategy Trends-onderzoek is dit jaar voor de elfde keer uitgevoerd. In totaal namen 765 respondenten deel aan het onderzoek. Dit betreft ondernemers en bestuurders die met name actief zijn in de Nederlandse private sector, maar ook directieleden vanuit de semipublieke sector. Samen vertegenwoordigen zij circa 1 miljoen werknemers in Nederland, zo’n 15% van de Nederlandse beroepsbevolking. Respondenten zijn verdeeld over tien sectoren (Industrie, Zakelijke dienstverlening, Financiële dienstverlening, Onderwijs, Research & Overheid, Energie & Utilities, Transport & Logistiek, Agri & Food, Handel & Retail en Bouw). De omvang van de bedrijven varieert van mkb (tot 250 medewerkers) tot grote bedrijven (> 1.000 medewerkers).