Nederland is verslingerd aan chocola, blijkt uit het onderzoek. Zes op de tien Nederlanders eten minimaal eens per week chocola, 15% van de Nederlanders mag zich met recht chocoholic noemen: er gaat voor hen geen dag voorbij zonder de lekkernij. Chocola wordt door het grootste deel van de Nederlanders zelfs als favoriet genoemd en laat daarbij de oud-Hollandse traktatie kaas (44%), ijs (36%) en chips (34%) achter zich.

Duurzaamheid van secundair belang: ouderen voorlopers

Bij het kopen van chocolade letten Nederlanders vooral op het soort chocolade (86%), de vulling (78%) en de prijs (68%). Duurzaamheid van de chocolade vinden slechts 3 op de 10 Nederlanders van belang, terwijl een kleiner deel (17%) aangeeft hier altijd op te letten. Het land van herkomst speelt voor een nog kleinere groep (14%) een belangrijke rol in het keuzeproces. Opvallend hier is dat vooral de 60-plussers duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan: duurzaamheid en land van herkomst zijn voor hen belangrijker dan voor andere bevolkingsgroepen.

Chocola onmisbaar maar schaarste dreigt

Het grootste deel van de Nederlandse bevolking (57%) kan chocola moeilijk missen, 15% moet er zelfs niet aan denken dat het niet meer verkrijgbaar zou zijn. Toch is dit volgens de meeste Nederlanders geen reëel scenario: slechts één op de tien denkt dat cacao een schaars goed kan worden. Volgens Solidaridad en Mars is dit echter wel een reëel scenario, als de cacaoproductie niet verder verduurzaamt.

Problemen en oplossingen

In Ivoorkust, waar 40% van alle cacao vandaan komt, bedreigen armoede, interne conflicten, slechte arbeidsomstandigheden en verouderde landbouwtechnieken de cacaoboeren. Uit international onderzoek blijkt dat de groei van de wereldwijde cacaoproductie stagneert, terwijl de vraag naar chocola nog steeds toeneemt. Daarom slaan Solidaridad en Mars de handen ineen om de cacaoproductie verder te verduurzamen. Lokale training van cacaoboeren zorgt voor hogere opbrengsten, teelt met respect voor de natuur en een betere sociaal-economische positie. Dat stelt de toekomst van de cacaoproductie veilig. Chocoladeproducent Mars heeft als eerste toegezegd dat het uiterlijk in 2020 alleen nog verantwoorde cacao wil verwerken en is daarmee voorloper in de markt. In Nederland werd begin van dit jaar al een mooie stap richting deze ambitie gezet: alle MarsÃ?? repen die in Nederland worden gemaakt bevatten 100% Utz-gecertificeerde cacao.