Tegenwoordig passen veel bedrijven de principes van duurzaamheid grootschalig toe. Als gevolg hiervan zal de afdeling inkoop duurzaamheid gaan afwegen bij prijs, kosten, tijd, bezorging en productkwaliteit. Bedrijven betrekken niet alleen economische aspecten in hun beslissingen en processen, maar ook sociale en ecologische overwegingen. Hiermee pleiten ze ervoor om actie te ondernemen tegen corruptie, kinderarbeid en slechte werkomstandigheden. Naast mensenrechten wordt ook het milieu zo strak in de gaten gehouden. “In de nabije toekomst zal duurzaamheid een beslissende rol gaan spelen in de competitiviteit van bedrijven,” voorspelt Alexander Belderok, partner bij Roland Berger Nederland.
Duurzaamheid loont
Bij 41% van de bedrijven vinden duurzaamheidsactiviteiten op directieniveau plaats. Daarnaast heeft 23% duurzaamheid opgenomen als een doelstelling van de inkoopafdeling. Ook is 29% bereid om meer te betalen voor duurzame producten. De sector transport en logistiek loopt hierin voorop met 57%. De meeste van de ondervraagde bedrijven (89%) laten weten dat ze de waarde die duurzaamheid toevoegt niet (kunnen) meten. Dit verandert echter niet de mate van steun voor duurzaam ondernemen: 66% is ervan overtuigd dat duurzaamheid loont. Voor 83% zijn economische berekeningen de belangrijkste drijfveer voor hun duurzaamheidsinitiatieven. Daarna komen de vereiste van klanten (78%) en de bedrijfsfilosofie (77%). “Het blijkt maar weer eens dat duurzaamheid en winst prima hand in hand kunnen gaan,” aldus Alexander Belderok, partner bij Roland Berger Nederland.
Regionale verschillen
Het onderzoek laat een aantal regionale verschillen zien in hoe ver verschillende regio’s zijn met hun de duurzaamheidsactiviteiten. West-Europese leveranciers lopen hierin voorop met 44%, gevolgd door Noord-Amerika met 32%. Zuid-Amerika, Centraal -en Oost-Europa en Azië zitten op dit moment in een ontwikkelingsfase. “Het onderzoek laat zien dat duurzaamheid een feit is geworden. De winnaars van deze ontwikkeling zullen die bedrijven zijn die zien dat duurzaamheid een nieuwe bron van waardecreatie is en dit ook gebruiken. Dit betekent dat de business case compleet zal veranderen,” aldus Belderok.
Toekomst
Volgens het onderzoek zal duurzaamheid in de komende vijf jaar aanzienlijk in waarde toenemen. Op dit moment geeft 18% van de respondenten aan dat duurzaamheid een onderdeel van de criteria van leverancierscontracten is. Over vijf jaar verwacht 56% dat dit het geval is. Ruim een derde van de respondenten (38%) betrekken hun directe leveranciers bij hun duurzaamheidsinitiatieven. Echter, het integreren van verschillende leverancierniveaus is nog in een beginstadium: slechts 20% heeft contact met leveranciers van het tweede niveau en minder dan 5% op het derde niveau. Het niveau van implementatie in inkoop varieert ook. Volgens het onderzoek is duurzaamheid ingebed in de bedrijfsdoelstellingen bij bijna de helft van de bedrijven. Slechts een kwart heeft dat echter gebruikt om specifieke onderdelen aan te wijzen voor actie en activiteiten in de inkoop.
Over het onderzoek
Voor het onderzoek werkte Roland Berger Strategy Consultants samen met de Bundesverband Materlwirtschaft, Einkauf und Logistik (BME – Association of Materials Management, Purchasing and Logistics). Het onderzoek, getiteld “Sustainable sourcing – Next level in procurement excellence”, werd gehouden onder meer dan 250 besluitnemers van inkoop, supply chain management en logistiek afkomstig uit West-Europa, Centraal- en Oost-Europa en de Verenigde Staten. Naast online enquêtes onder de 250 besluitnemers, zijn er ook 30 diepte-interviews gehouden.