Een beknopte samenvatting van de 10 toekomstbeelden:

1. Tribalisering (groepsvorming)
In 2020 heeft iedereen heeft een profiel op het web. Persoonlijk contact krijgt een nieuwe betekenis. De virtuele ik wordt belangrijker dan de fysieke.

2. Adoptie van technologie
De baas van de marcomspecialist is in 2020 een ICT’er.

3. Behoefte aan authenticiteit
MVO, ontwikkelingswerk, duurzaam ondernemen blijven belangrijke thema’s. De activiteiten rond deze thema’s liggen in het verlengde van de organisatie. De marcomspecialist werkt bij een organisatie waar hij zich meeidentificeert.

4. Maatschappelijke ontgrenzing
De individualisering slaat door. Men klaagt over sociale isolatie en het verdwijnen van de sociale cohesie. Organisaties bieden hun mensen internationale, lokale en sociale netwerken en voorzieningen aan.

5. Competentiebreedte marcomfunctie
Naast een cfo en een cpo kennen we in 2020 ook de cco. De marcomspecialisten zijn in 2020 veelal ZZP’er (zelfstandige, zonder eigen personeel). Er is een schaarste in het aanbod van marcomspecialisten met strategische en tactische advieskwaliteiten.

6. Aansluiting op de markt
Corporate social responsability is een groot aandachtspunt voor de marcomspecialist. De doelgroepdefinitie wordt meer complex.

7. Individualisering
De individualisering in het arbeidsleven heeft als gevolg dat er nog minder controle en sturing zal plaatsvinden. Regel het maar!, wordt het motto.

8. Geografische ontgrenzing
De marcomspecialisten van 2020 zijn professionele nomaden. Bij veel organisaties heeft een outsourcing van communicatie plaatsgevonden. Daarom werken de professionals op meerdere locaties, met verschillende mensen.

9. Flexibilisering
De flexibele arbeidsmarkt beleeft het summum. Ontwikkelingen in de wetgeving staat verdere flexibilisering steeds meer toe. Dit leidt tot meer freelancers, flexibelere arbeidsverhoudingen en een groeiende behoefte aan flexibele inzet van personeel.

10. Accountability
De marcomspecialist is een deskundige met autoriteit. Hij heeft vak- en/of doelgroepspecifieke kennis en denkt daarom mee op hoog strategisch niveau. Het werkveld van de marcomspecialist is in 2020 volledig businessgedreven.