Duurzaam voedsel is een van de belangrijkste groeimarkten in retail en foodservice. De groei is bovendien stabiel. Onder duurzaam voedsel vallen producten die zich positief onderscheiden door de manier waarop ze geproduceerd zijn: diervriendelijk, biologisch, milieuvriendelijk en/of ethisch. Alleen producten die herkenbaar zijn aan een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk zijn in het onderzoek meegenomen. De omzet van duurzaam voedsel steeg van 1,3 naar 1,7 miljard euro. De groei van duurzaam voedsel was daarmee tien maal zo hoog als de stijging van de totale omzet aan voedsel in Nederland. Het marktaandeel van duurzaam voedsel steeg in 2011 van 3,5 naar 4,5 procent.
Met name diervriendelijker geproduceerd vlees en vleeswaren, herkenbaar aan de Beter Leven sterren van de Dierenbescherming, werden door de consument gewaardeerd. De omzet verdubbelde bijna van 154 naar 295 miljoen euro. Biologische producten, Max Havelaar en MSC (duurzame vis) stegen met zo’n twintig procent. Van alle duurzaam geproduceerd voedsel is 43 procent biologisch, 17% UTZ Certified (met name koffie) en 10 procent Fairtrade/Max Havelaar. Vrijwel alle verkoopkanalen zijn in het onderzoek betrokken: supermarkten, speciaalzaken, horeca, bedrijfsrestaurants, instellingskeukens, tot aan boerenmarkten en internetverkoop.
Sinds 2001 voert het ministerie beleid om het aandeel duurzaam voedsel door middel van convenanten met marktpartijen omhoog te krijgen. Allereerst met drie convenanten voor biologische voeding, later voor diervriendelijker voeding en sinds 2010 door de instelling van het Platform Verduurzaming Voedsel.
De monitor Duurzaam Voedsel wordt samengesteld door het LEI, onderdeel van Wageningen UR, op basis van kassascans en andere marktgegevens. Het is een van de meest gedetailleerde en complete consumentenrapportages op het gebied van duurzaam voedsel in Europa.