Altijd vers fruit in de kantine, gezellige bijeenkomsten voor het personeel en een cadeau voor een jarige collega. Peter Rietbroek zorgt hier al jaren voor in zijn glazenwassersbedrijf in Rijswijk. Wat extra doen voor de medewerkers is onderdeel van zijn ondernemersfilosofie, zegt hij. Iets wat zich terugvertaalt, aldus Rietbroek, in een lager ziekteverzuim en een gering verloop.

Toen ABN Amro hem enkele maanden geleden benaderde voor een proefproject waarbij ondernemers bewust worden gemaakt van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo), reageerde hij in eerste aanleg aarzelend. Maar hij ging toch akkoord met het voorstel een begeleidingstraject te volgen. ‘Er is veel over mvo geschreven. En ik was al bezig, dus ik kon de lijn gewoon doortrekken.’

Een andere deelnemer aan het project, Stephan Kruis van het Wateringse schildersbedrijf Hartman, was ook al enige tijd bezig op zijn manier invulling te geven aan maatschappelijke aspecten bij het ondernemen. Kruis werkt al zes jaar met een systeem waarbij de schilders met gespaarde overuren in de drukke lente- en zomermaanden kunnen voorkomen dat zij in de winter werkloos worden. Kruis: ‘Er hoeven minder werkloosheidsuitkeringen te worden betaald en daarmee ontlast ik de maatschappij.’

Kruis, financieel directeur en mede-eigenaar van het schildersbedrijf, reageerde aanvankelijk ook terughoudend toen zijn accountmanager bij ABN Amro hem benaderde voor het project. ‘Mvo, dat was voor mij geitenwollensokken, had een links imago. Links en lastig. Ik vond het allemaal niet zo nodig, de schoorsteen moet natuurlijk ook blijven roken. Maar ik was wel nieuwsgierig. Later besefte ik dat ik eigenlijk al met mvo bezig was. Iedereen doet al dingen die onder het begrip zijn te scharen.’

Kruis, Rietbroek en zes andere ondernemers in de Haagse regio Haaglanden zijn onder begeleiding van ABN Amro, Ontwikkelingsmaatschappij Den Haag en andere partijen de afgelopen drie maanden op zoek gegaan naar mogelijkheden om duurzamer te ondernemen.

Kruis stapte over op groene energie, zorgde ervoor dat het afval gescheiden wordt, en zoekt met verffabrikant Sigma naar mogelijkheden om minder oplosmiddelen in de verf te gebruiken.

Rietbroek heeft een akkoord gesloten met British Petroleum voor de levering van dieselolie voor het wagenpark die het milieu minder belast. Dit kost hem euro 2000 per jaar extra aan brandstofkosten. ‘Je marge wordt dunner, maar dat heb ik ervoor over.’ De glazenwasser speurt ook naar afwasmiddelen die minder ‘vuil’ zijn en spant zich in om het thema duurzaamheid hoog op de agenda van de branchevereniging te krijgen.

Nieuwe orders heeft het duurzaam ondernemen beide bedrijven nog niet opgeleverd. Reacties waren er ook bijna nog niet. Daarvoor moet nog een communicatieslag worden gemaakt. Rietbroek heeft daartoe een duurzaamheidsverslag opgesteld, dat hij in zijn contactenkring zal verspreiden. Volgens ABN Amro is het voor het eerst dat een kleinere onderneming in Nederland zo’n verslag publiceert.

Rietbroek: ‘We deden al veel, maar communiceerden dat niet. De opdrachtgever wist van niets. We beseffen nu dat duurzaam ondernemen je reputatie kan versterken. Je kunt je ermee onderscheiden van je concurrenten.’

De overheid onderstreept het belang van een duurzame benadering, maar geeft niet altijd het goede voorbeeld. Kruis stelde enkele jaren geleden bij een aanbesteding voor een schilderklus op het Binnenhof voor om in de winter aan de slag te gaan, om te voorkomen dat hij zijn schilders in de wintermaanden in de WW moest sturen. ‘Het antwoord van de Rijksgebouwendienst was eenduidig nee. De schilders mochten uitsluitend in de zomer aan de slag.’

FRANK GERSDORF