Hij heeft tussen de 60 en de 80 medewerkers, van wie ongeveer de helft allochtonen. Van der Kleij wast dagelijks het beddengoed van 7500 hotelkamers en 75 restaurants. Dat betekent dat er elke dag opnieuw 40.000 kilo wasgoed doorheen gaat.

Het familiebedrijf is in 1859 opgericht. Toen Van der Kleij het bedrijf twintig jaar geleden overnam, gingen de zaken slecht, vertelt hij. De eerste tien jaar was het hard werken om het hoofd boven water te houden. Het waren de jaren van enorme sanering onder wasserijen, van de toen bijna 900 zijn er nu nog een dikke honderd over.

Van der Kleij koos tien jaar geleden rigoureus voor automatisering en bouwde een nieuwe wasserij in De Meern. Zijn werkwijze is efficiënt en zuinig. En daarnaast opmerkelijk soft.

,,Ik probeer goed om te gaan met mensen uit alle lagen van de bevolking. Ik geef mijn medewerkers de mogelijkheid zich te ontwikkelen. Ik houd er rekening mee dat een Turkse vrouw anders in haar vel zit dan een Nederlandse. Ik erken dat de ziektebeleving van allochtonen anders is. Ik probeer alle mensen samen door een deur te laten gaan. We doen alles met elkaar.”

Gerard van der Kleij is geen maatschappelijk werker, maar een ondernemer. Hij heeft 2,5 dag per week iemand in dienst om zijn personeel te begeleiden. ,,We praten, regelen iets voor thuis, vullen een formulier in voor aanvraag huursubsidie. Dit kost geld en het is niet de eerste taak van een werkgever. Maar op de lange termijn levert het veel op.”

,,Mensen voelen zich aan mijn bedrijf gebonden. Ik krijg veel open sollicitaties. Dat is bijzonder in een sector met veel productiepersoneel. En zeker voor wasserijen: die kampen met een slecht imago van vies en vochtig werk.”

Resultaat: de werksfeer is goed, er is weinig verloop onder het personeel en het ziekteverzuim ging omlaag van 6,5 naar 3 procent.

Van der Kleij scoort met duurzaam ondernemen niet alleen op de -p’ van people, ook op de -p’ van planet. Een jaar geleden jaar ontving het bedrijf de milieuprijs van de provincie Utrecht. Omdat zo was bezuinigd op waterverbruik, omdat het bedrijf veiliger omgaat met chemicaliën. ,,Ik nam die maatregelen uit profit-overwegingen. Het leverde me veel op. Mijn werkwijze zorgde bovendien voor een omslag: nu moeten alle wasserijen zo werken,” aldus Van der Kleij.

Ook het vervoer kon efficiënter, vond hij. ,,We zijn een bedrijf met veel vervoersbewegingen. In overleg met de klanten hebben we de levertijden aangepast. We kwamen bij een aantal niet meer ’s morgens, zoals ze al jaren gewend waren, maar ’s middags. Dat heeft veel tijd en overredingskracht gekost. Zo’n verandering kan alleen als je een goede relatie hebt met je klanten. Door het vervoer beter af te stemmen, wonnen we tijd en het leverde bovendien een brandstofbesparing op van 30 procent.”

,,Het mes snijdt bij maatschappelijk verantwoord ondernemen vaak aan twee kanten,” concludeert Van der Kleij. ,,Het zou zonde zijn om in tijden dat het economisch minder gaat, duurzaam werken overboord te gooien. Uiteindelijk levert het mijn bedrijf meer op.”