Dit blijkt uit een onderzoek van de Kamer van Koophandel Amsterdam, de gemeente Amsterdam (Economische Zaken/TopStad en Dienst Milieu en Bouwtoezicht (DMB)) en de ondernemersvereniging ORAM dat tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de Kamer van Koophandel vandaag is gepresenteerd.

Ondernemers uit de metropoolregio Amsterdam anticiperen erop dat de komende jaren duurzaamheid een bepalende economische factor wordt. Wereldwijd is er een groeiende vraag naar duurzaamheid als gevolg van veranderde wetgeving, hoge energieprijzen en bevolkingsgroei. Door nieuwe coalities tussen bedrijfsleven, onderwijs en overheid kunnen duurzame innovaties in de regio versneld worden geïntroduceerd.

Oswald Schwirtz, de nieuwe voorzitter van de Kamer van Koophandel Amsterdam: “Duurzaam ondernemen biedt enorme kansen voor onze ondernemers. Het is een nieuwe uitdaging voor onze regio. We kunnen de metropoolregio Amsterdam positioneren als een broedplaats -een duurzame Silicon Valley- waarmee wij ons internationaal onderscheiden.”

Speerpunten
Ondernemers, kennisinstellingen en overheden geven in het onderzoek aan dat vijf speerpunten van belang zijn om de metropoolregio Amsterdam te profileren als internationele koploper op het gebied van duurzaam ondernemen:
Hoge ambities tonen.
Samenwerking is van belang op alle niveaus: regionaal, nationaal en internationaal.

Samenwerken aan een icoonproject.
Een icoonproject is een project waarin de regio haar kracht laat zien; waar veel sectoren en regionale bedrijven bij betrokken zijn en dat op een overtuigende manier duurzaam én economisch winstgevend is.

Ontwikkelen van een wereldwijde laboratoriumfunctie.
Het ontwikkelen van een zogenaamde ‘open innovation playground’, het wereldwijde ‘lab’ op het gebied van duurzaamheid.

Duurzame markt creëren.
De krachtige creatieve sector in de metropoolregio stimuleert het om duurzame producten gemeengoed te maken.

Vertel wat je doet!
De metropoolregio Amsterdam profileert zich vooral internationaal met haar sterke kanten.
Metropoolregio Amsterdam: de internationale positie vasthouden en versterken
De Kamer van Koophandel Amsterdam richt zich in 2008 op duurzaamheid als speerpunt. Daarnaast staat de Kamer voor de internationale positie van de regio. De metropoolregio Amsterdam staat er internationaal goed voor; Amsterdam behoort Europees én wereldwijd tot de eredivisie van economische metropolen.

Dat Dubai, India en China sterk opkomen ziet de Kamer niet als een bedreiging, maar juist als een kans. Daarvoor is het noodzakelijk om te investeren in nieuwe handelsrelaties en om de regio sterk neer te zetten als kennis- en regiecentrum en gebruik te maken van de kracht van de regio als logistiek knooppunt en als internationaal financieel en zakelijk centrum.

Om de internationale competitie goed aan te kunnen gaan, moet het huis wel op orde zijn.
Vijf actuele aandachtspunten zijn:
Nog steeds verslechterende (interne) bereikbaarheid: fors meer investeringen nodig in weg en OV (en haven, en Schiphol).

Haperende arbeidsmarkt: de regionale economie van morgen vraagt om een volledige inzet van alle krachten en talenten in de regio, en bovendien om het aantrekken van internationaal toptalent.

Bestuurlijke doorzettingsmacht: de ‘bestuurlijke spaghetti’ leidt tot onverteerbaar lange besluitvormingsprocedures.

Kwaliteit van de woon- en werkomgeving: de attractiewaarde van onze leefomgeving (schone lucht, duurzaam, cultureel attractief) scoort internationaal redelijk maar kan nog beter.

Tolerantie en veiligheid: Nederland heeft zich altijd onderscheiden als open gemeenschap en een vrijdenkend land, maar die kernwaarde staat onder druk.
Inzetten op ‘winners’: Gaan voor Goud
De Kamer maakt zich ook sterk om kansrijke economische clusters die bijdragen aan onze internationale positie een extra impuls te geven. Met het programma Gaan voor Goud investeert zij in stimulerende activiteiten. De creatieve industrie, variërend van de modesector tot de reclamebranche, is een belangrijke potential. Maar ook in de logistieke sector (met het deelprogramma Smart Cargo Hub), de financiële en zakelijke dienstverlening en de toeristische sector ziet de Kamer veel kansen om nog meer succes te boeken.