Dat blijkt uit het jaarlijkse Incompany-500 onderzoek 2007. Voor dit onderzoek in opdracht van het zakenblad Incompany wordt jaarlijks aan 3300 hoogopgeleide professionals gevraagd waar ze het liefst zouden willen werken, met wie ze het liefst zaken willen doen en in wie ze het liefst willen investeren. Hieruit volgt een top-500 met bedrijven, goede doelen, semi-overheids- en overheidsinstellingen, ministeries en universiteiten.
Die schizofrene houding valt het meest op als de reputatie-top-5 en de aantrekkingskracht-top-5 met elkaar worden vergeleken. het meubelwarenhuisconcern Ikea heeft de beste reputatie op de voet gevolgd door Artsen zonder Grenzen, Unicef en het Wereldnatuurfonds. Triodos Bank staat op nummer vijf.
Deze vijf zijn niet te vinden in de top-20 van de organisaties met de grootste aantrekkingskracht. Triodos Bank staat daar op 22 en Ikea op 26. De top-5 van aantrekkingskracht is Shell, ING Groep, Rabobank, ABN Amro en Philips . Shell is het derde jaar op rij de meest aantrekkelijke en haalde meer stemmen dan ooit.
De aantrekkingskracht is weer onderverdeeld in drie elementen: als werkgever, zakenpartner en investering. Shell is het aantrekkelijkst als baas en belegging. De Rabobank wordt gezien als de aantrekkelijkste zakenpartner.
Ondanks alle discussie over maatschappelijk verantwoord ondernemen en de waarde van reputatie om getalenteerde mensen aan te trekken, laat het Incompany-onderzoek zien dat dat maar ten dele waar is. Shell staat op de reputatielijst op nummer 31, ING op 21, ABN Amro op 28 en de Rabobank op 14. Philips doet het met plaats negen nog het beste.
Maar het lastige aan het onderzoek is dat we niet kunnen zien of die aantrekkelijkheid mede bepaald wordt door de duurzame prestaties van de ondernemingen. De top-5 bestaat uit bedrijven die al jaren grote inspanningen doen op duurzaamheidsgebied. Zij laten in hun keuze van bijvoorbeeld toeleveranciers ook de prestaties op milieu en sociaal-ethisch gebied meewegen.
Bank en verzekeraars zouden zich ook zorgen moeten maken over hun scores op de betrouwbaarheidsschaal. Ze scoren daar buitengewoon laag. De hoogste is Rabobank met plaats 10, gevolgd door ING op 13. Maar dan gaat het rap richting plaats 20 met ABN Amro. Delta Lloyd staat op 34, SNS Reaal op 37 en Aegon op 43.
Wie wel als het meest betrouwbaar worden gezien: Artsen zonder Grenzen, Unicef, KLM , Wereldnatuurfonds en Ikea. Blijkbaar wordt er niet zo zwaar getild aan vertragingen en het uitvallen van vluchten en het missen van onderdelen van de kasten en andere meubels. Dat zijn de zaken waarover op feestjes het meest geklaagd wordt.
De ict-bedrijven zijn wederom de grote verliezers over de hele breedte in het Incompany-onderzoek. De aantrekkingskracht van de sector is in de afgelopen twee jaar gehalveerd. ‘Pijnlijk als je nieuwe mensen zoekt’, constateren de onderzoeker heel droog. In 2005 stonden er nog vier echte ict-ondernemingen in de toptwintig. Dit jaar is er geen een daarin te vinden. Degelijke bedrijven als Microsoft , HP en IBM zijn in het afgelopen jaar de helft van hun aantrekkingskracht verloren. LogicaCMG , Getronics en Atos Origin leveren flink in aan aantrekkelijkheid.
De industrie herwint aan aantrekkingskracht. Corus , net overgenomen door Tata Steel, Stork , onder vuur van activistische aandeelhouders, Daf, bierbrouwer Grolsch en Océ zijn weer terug in de tophonderd. De onderzoekers noemen dat de terugkeer van Hollands Glorie.