Leek duurzaamheid eerst nog vrijblijvend en voorbehouden aan idealisten, onderhand is het betrekken van milieu en sociale aspecten in de bedrijfsvoering bittere noodzaak.

Bedrijven moeten wel. De maatschappij wordt steeds kritischer en mondiger, en lobbygroepen zijn in staat om onwillige bedrijven op de knieën te dwingen. De omslag is al een feit. Grote bedrijven baseren hun investeringen niet meer alleen op economische rendementsprognoses.

Ook ecologische en sociale factoren spelen een rol. Een bedrijf dat deze factoren negeert, snijdt zichzelf in de vingers. Blijkt een product niet milieuproof, dan bestaat de kans dat het product onder pressie van regelgeving en of lobby van de markt verdwijnt. Het bedrijf verdient de investering dan niet meer terug, zeker in het geval van kapitaalsintensieve investeringen.

Emoties mogen bij duurzame investeringsbeslissingen niet de overhand krijgen. Het vereist een nuchtere benadering gebaseerd op feiten Een eco-efficiency analyse kan daarbij helpen. Het analyse-instrument weegt de drie aspecten – de economische, ecologische en sociale – tegen elkaar af.

Voor een gunstige beslissing moeten alle drie de factoren positief uitvallen. De methode rekent onder andere de gehele levenscyclus van het product door: van het winnen van grondstoffen tot en met de afvalverwerking.

Het leidt tot verrassende conclusies.

Neem een raamkozijn, gemaakt van hout, aluminium of PVC (een plastic). In de perceptie en emotie van velen – ook milieugroeperingen – valt PVC vanuit milieuoogpunt af. Toch komt het materiaal als beste uit de bus.

Reageer

PVC is niet alleen veruit de goedkoopste optie maar het scoort ook goed op milieubelasting. Plastic kozijnen isoleren vrijwel net zo goed als houten kozijnen, maar hoeven niet om de vijf jaar opnieuw in de verf. PVC is daarmee niet alleen economisch interessant, maar ook ecologisch.

Hetzelfde geldt voor isolatiematerialen voor huizen. Kunststoffen scoren op milieubelasting vergelijkbaar met bijvoorbeeld cellulosewol, dat gemaakt is van oud papier of houtvezel.

Hoewel cellulosewol het wint op de duurzaamheid van de grondstof verliest het terrein door een slechter isolerend vermogen en door de toevoeging van milieubelastende brandvertragers. Dit staat haaks op de emotie van velen.

Een ecologisch en sociaal blikveld is niet alleen noodzakelijk, het blijkt ook financieel bijzonder aantrekkelijk. De toekomst ligt in het vervaardigen van milieubewuste producten, tegen een economisch concurrerende prijs ten opzichte van alternatieven.