Duurzaamheid stimuleert! Talrijke initiatieven van jonge ondernemers onderstrepen dat het ondernemersklimaat in Nederland gezond is. Digitalisering is daarbij een grote driver. Het 15e Nationaal Sustainability Congres (NSC) had dan ook als thema ‘Changing the game with technology’. Aan ideeën dus geen gebrek. Dat blijkt elk jaar wel tijdens de Accenture Innovation Awards. Toch is het in de praktijk lastig om door te pakken en op te schalen. Gebrek aan financiën, netwerk en processen zijn belangrijke showstoppers. Juist op die gebieden kunnen – en moeten – traditionele bedrijven en startups elkaar versterken. Accenture zette beide partijen op het podium tijdens het NSC 2014.
Tesla en bouwbedrijf Heijmans beten het spits af. Het Amerikaanse automerk schudt de autowereld flink op. Zonder dealers en door de touwtjes strak in eigen handen te houden. Qua omvang is het inmiddels een groot bedrijf, maar wel met behoud van de flexibiliteit van een startup. Toch gaat het volgens Kim Liebregts nog niet snel genoeg. Meer geografische spreiding en uitbreiding van het aantal servicepunten en superchargers zijn momenteel de grootste uitdagingen. Heijmans heeft andere uitdagingen. Innovatie is in de bouwwereld niet altijd een speerpunt in de bedrijfsvoering en primair productgericht.
Priority lane
Toch zit Heijmans volgens Heleen Herbert niet stil. Een bekend voorbeeld is de smart highway die samen met Daan Roosegaarde ontwikkeld is. Daar ligt ook de match tussen de twee bedrijven. Bijvoorbeeld in samenwerking aan oplossingen voor rijdend opladen van elektrische auto’s via inductie in het asfalt. De bundeling van kennis kan elektrisch vervoer een verdere boost geen. Tesla doet dat al door haar patenten vrij te geven. Gekscherend eist Tesla van Heijmans natuurlijk wel een priority lane voor haar eigen auto’s.
Concurrenten
Waar Heijmans en Tesla elkaar duidelijk kunnen versterken, lijken Eneco en Vandebron vooral concurrenten. Toch wacht Eneco niet lijdzaam af nu startups het initiatief nemen. Volgens Marc van der Linden worden er constant nieuwe businessmodellen ontwikkeld. Slimme thermostaat Toon is daarbij een belangrijke troef. Hiermee kan Eneco klanten extra waarde bieden door ze te helpen om te besparen. Een andere richting is predictive maintenance. Als voorbeeld noemt Van der Linden ‘een warme douche garantie’.
Direct van de boer
Vandebron is een van de redenen dat Eneco moet innoveren. Het principe is volgens mede-oprichter Aart van Veller heel simpel. VandeBron biedt consumenten energie direct van de boer en verzorgt daarvoor puur de administratie en klantenservice. De tussenkomst van een energiebedrijf is dus niet meer nodig. En dat concept slaat aan. De nieuwkomer heeft inmiddels 20.000 huishoudens aan twaalf boeren gekoppeld en wil snel groeien. Van der Linden nuanceert de potentiele bedreiging. Vandebron verzorgt maar een stukje van de activiteiten die Eneco uitvoert. Naast netwerkactiviteiten zoals balanceren van lokale levering, blijft er altijd centrale productie nodig. Eneco is eigenlijk de NS voor Vandebron.
Energietransitie
Hoewel duurzaamheid beide partijen bindt, is het volgens Van Veller niet logisch dat een bedrijf dat kilowatturen verkoopt, energie besparen promoot. Van der Linden geeft aan dat zij die weg juist wel zijn ingeslagen met Toon. Daarin schuilt veel extra waarde voor klanten. Met beter inzicht kunnen zij slimmer, zo mogelijk duurzaam opgewekte, energie gebruiken en kosten besparen. Op die manier leveren beide organisaties een constructieve bijdrage aan de noodzakelijke energietransitie.
In gesprek
Om echte resultaten te bereiken, moeten partijen natuurlijk niet alleen maar met elkaar praten. Echt vooruitgang boek je door concrete kennis, ervaring en best practices te delen. Op alle niveaus: grote corporates onderling en corporates en startups. Het doel is om innovatie niet alleen duwtje te geven, maar samen te zorgen dat er op de grote thema’s, zoals duurzaamheid, mobiliteit en voedsel ook echt vooruitgang wordt geboekt. Daarvoor is het wel nodig om steeds het gesprek aan te gaan. Op welk podium dan ook.