Een duurzame grondstof-, productie-, verpakkings- en  verzendingsproces als leidraad van je bedrijf. Dupini® durft het aan en lanceert haar eerste volledig duurzame babyproduct: de natuurrubber fopspeen. Het eerste product van een gestaag uit te breiden assortiment van duurzame babyproducten. Dupini is daarmee het enige Nederlandse merk  dat een fopspeen volledig van natuurrubber op de markt brengt. Oprichtster Ivona Clerc heeft als missie ‘impact before profit’ en voert dit tot in detail in al haar bedrijfsprocessen door. Zo hoopt zij niet alleen de consument te stimuleren een bewustere keuze te maken, maar ook andere bedrijven te inspireren hun ecologische voetafdruk te reduceren. 

De natuurrubber fopspeen is geen nieuw fenomeen, maar nog wel relatief onbekend onder jonge  ouders. Terwijl juist deze doelgroep ook graag een bewuste keuze maakt in producten die bijdragen  aan een schonere wereld. De fopspeen van Dupini is gemaakt van 100% natuurrubber en uit één stuk  gegoten, in plaats van de meer bekende siliconen versie met een plastic schildje. De natuurrubber  fopspeen (duurzaam, veilig en hygiënisch) is het eerste voorbeeld van een babyproduct waarmee  Dupini een bijdrage wilt leveren aan een schonere wereld. 

Verantwoordelijkheid als ondernemer

Niet alleen de keuze voor het materiaal is duurzaam; Ivona Clerc heeft elke productiestap  geoptimaliseerd vanuit duurzaamheidsoogpunt. “Sinds ik moeder ben, werd ik me extra bewust van welke wereld we voor onze kinderen achterlaten en koos daarom al vaak voor de duurzame optie. Als ondernemer vind ik dat ik die verantwoordelijkheid nog sterker moet nemen. Dat betekent dat ik  soms ook financieel minder interessante beslissingen maak, door bijvoorbeeld te kiezen voor productie in Europa en duurder verpakkingsmateriaal. Met duurzaamheid als belangrijke kernwaarde  neem ik dat soort beslissingen zonder twijfel.”  

Duurzaamheid in elke stap

Door duurzaamheid als uitgangspunt te nemen, zorgt Dupini voor een aantal essentiële groene voorwaarden in haar productieproces: 

  • Materiaal: de keuze voor het meest duurzame materiaal dat voor het product geschikt is,  zoals 100% natuurrubber in het geval van de fopspeen. Het natuurrubber is afkomstig van  een duurzame plantage uit Maleisië, welke lid is van de Malaysian Rubber Board en daarmee  bijdraagt aan een duurzame teelt waarbij bomen worden terug geplant en er geïnvesteerd  wordt in onderzoek en ontwikkeling binnen de rubberen sector.
  • Productie:
    • Alle producten worden in Europa geproduceerd, niet alleen om de kwaliteit te  waarborgen en zeker te zijn van goede arbeidsomstandigheden, maar ook om de  transportlijnen tussen fabriek en afzetmarkt zo kort mogelijk te houden
    • Tijdens de productie van de fopspeen wordt gewerkt met de handmatige methode,  in plaats van uitvoering door machines (en daarmee extra uitstoot). Het duurt tussen de 6 en 8 weken om een speen te produceren waarbij 20 verschillende  handmatige stappen aan te pas komen.
  • Verpakking: Dupini verpakt haar producten geheel plasticvrij. Het product zelf is verpakt in  virgin fibre karton (FSC gecertificeerd), dat na gebruik gemiddeld nog 7 keer kan worden  gerecycled. De verzendverpakking is eveneens van recyclebaar papier.
  • Verzending: De producten komen vanuit de fabriek in Italië met vrachtverkeer naar  Nederland, in plaats van luchttransport. De CO2-uitstoot wordt gecompenseerd door het planten van bomen. Dupini heeft zich ten doel gesteld dit transport op gegeven moment  geheel elektrisch te (laten) verzorgen.

Tot slot maakt Clerc haar ‘impact before profit’ belofte waar door minimaal 1% van de volledige omzet van Dupini® te doneren aan een goed doel, dat zich ook inzet voor kinderen en een betere  wereld. Elk kwartaal zal daar een nieuw doel voor worden uitgekozen. 

De toekomst is groen

Op dit moment is de Dupini fopspeen in Nederland verkrijgbaar in de eigen webshop en eind oktober via Bol.com. Maar om jonge ouders extra te helpen de duurzame keuze makkelijker te maken,  streeft Dupini ook naar verkoop via reguliere kanalen als Prenatal, Kruidvat of Albert Heijn. Ook staat  voor begin 2021 het volgende duurzame babyproduct op de planning, waarvan productie nu in volle  gang is. Maar het stopt niet bij de landsgrens; Dupini is ook al in gesprek met Europese resellers. De  ambitie is uiteindelijk om jonge ouders over de hele wereld kennis te laten maken met een nieuw  assortiment duurzame babyproducten. Want zoals ook op Dupini haar website is te lezen: ‘each one  of us can make a difference, together we make change’.