De fabrikant van hoogwaardige materialen en voedingsingrediënten beschouwt het NIP als toonbeeld van maatschappelijk verantwoord ondernemerschap. DSM werkt samen met onder meer de Wereldbank, Unicef, USAid en de Bill Gates Foundation om ‘verborgen’ ondervoeding te bestrijden.
Kistner gaf dinsdag voor het eerst opening van zaken over de financiële perspectieven. De omzet van het NIP, dat vorig jaar het groene licht kreeg van de DSM-leiding, moet tussen 2005 en 2010 zijn verviervoudigd tot euro 100 mln. Maar hij verhult niet dat de ambities verder reiken. ‘Zelfs 1% van de markt voor verrijkte rijst in China is al gigantisch.’
Volgens Kistner zijn de activiteiten ook lonend. De investeringen zijn bescheiden en op deze groeimarkten liggen hoge volumes binnen bereik. DSM boort een markt aan van vier miljard consumenten die moeten leven van $ 2 per dag, in managementjargon ‘de schat op de bodem van de piramide’.
De verplichte verrijking van basislevensmiddelen is al met succes toegepast in Latijns-Amerika en Afrika. Het is niet alleen effectief tegen bloedarmoede en aangeboren afwijkingen. Als mensen zich beter voeden, kunnen ze beter leren en harder werken. Dat scheelt procenten in economische groei. De kosten van ondervoeding worden op euro 180 mrd geraamd.