De manier waarop DSM inspeelt op en bijdraagt aan deze vier mondiale trends laat een duidelijke ontwikkeling zien in het duurzaamheidsbeleid van het bedrijf: naast het streven te voldoen aan steeds strengere regelgeving en steeds hogere maatschappelijke verwachtingen, werkt DSM aan innovatieve oplossingen voor bestaande en toekomstige uitdagingen. Het betreden van nieuwe markten en het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen – zoals de Base of the Pyramid – is daar onderdeel van.
Een ander onderdeel is de voortdurende verbetering van de ecologische voetafdruk en een effectief beheer van de gehele waardeketen, van onderzoek en ontwikkeling, inkoop, productie tot marketing en verkoop. In 2007 was reeds 43% van DSM’s totale inkoopuitgaven gedekt door gedragscode-afspraken, waarmee leveranciers verklaren dat ze zich houden aan de DSM Values. Doelstelling is dat op termijn alle leveranciers zich hebben verbonden aan de gedragscode.
Het creëren van innovatieve nieuwe producten als antwoord op de klimaatverandering is ook een belangrijk onderdeel van DSM’s duurzaamheidsstrategie. Recente voorbeelden hiervan zijn de ontwikkeling van gewichtsbesparende hoogwaardige materialen voor de autombielsector en de ontwikkeling van het procesenzym Brewers Clarex , een door DSM ontwikkelde stabilisator voor bier dat de vorming van koude waas tegengaat. Uit een in 2007 uitgevoerde levenscyclusanalyse voor dit product blijkt dat als al het in 2006 in Nederland geconsumeerde bier was geproduceerd met behulp van Brewers Clarex , de CO2-voetafdruk van de productie van dat bier zou zijn verminderd met het equivalent van 50 miljoen autokilometers.
In 2007 is DSM de samenwerking aangegaan met het World Food Programme van de Verenigde Naties om ondervoeding te helpen bestrijden. DSM brengt daarbij technische en wetenschappelijke kennis in, plus hoogwaardige voedingsproducten om het voedselpakket van de Verenigde Naties aan te vullen met essentiële micronutriënten. Door het verbeteren van hun voeding verbetert de samenwerking de levens van honderdduizenden mensen over de hele wereld.
De versnelling van DSM’s strategie Vision 2010 – Building on Strengths, zoals aangekondigd in september 2007, brengt het bedrijf wereldwijd in contact met een breder scala aan markten dan ooit tevoren. Daarmee groeit de behoefte aan een diverser samengesteld personeelsbestand. DSM is daarom in 2007 gestart met een actief diversiteitsbeleid: meer verschillende nationaliteiten en een betere man/vrouw-verhouding.
In het Triple P Verslag 2007 rapporteert DSM ook gedetailleerd over een groot aantal indicatoren op het gebied van veiligheid, gezondheid, milieu, personeelsbeleid en economie. In de meeste gevallen zijn daar weer verbeteringen gerealiseerd. Zo is het aantal te rapporteren ongevallen met 14% verminderd ten opzichte van 2005 en is DSM’s energie-efficiency sinds 2005 met 4% verbeterd. De emissie van broeikasgassen is teruggedrongen. De lozing van CZV (oxideerbare organische stoffen) in afvalwater met dan de helft is teruggebracht.