DS Smith, een toonaangevende wereldwijde leverancier van duurzame en op papiervezels gebaseerde verpakkingen binnen de circulaire economie, heeft een plasticvrije oplossing ontwikkeld voor gasketels van Bosch Home Comfort Group.
Terwijl eerdere verpakkingsoplossingen twee EPS (piepschuim) elementen vereisten, zorgt de innovatieve oplossing die door DS Smith is ontwikkeld voor Bosch Home Comfort Group ervoor dat er geen plastic verpakkingsonderdelen meer nodig zijn. Dit heeft geleid tot de eliminatie van 100.000 plastic onderdelen en bespaart in totaal 310 ton CO2-uitstoot per jaar. De nieuwe plasticvrije productinnovatie sluit aan bij de duurzaamheidsdoelen van Bosch Home Comfort Group, die hebben verzocht het ontwerp volledig recyclebaar te maken.
Het DS Smith-team van deskundige ontwerpers gebruikte de unieke DS Smith ‘Circular Design Metrics’-aanpak in combinatie met DS Smith’s Value Tool om transparant de volledige levenscyclusvoordelen van hun verpakking te demonstreren. Dit omvatte het gebruik van acht verschillende metrics om de verschillende aspecten van een verpakkingsoplossing voor duurzaamheid en recyclebaarheid op een gestandaardiseerde en kwantificeerbare manier te creëren. Bijvoorbeeld, binnen vijf categorieën met betrekking tot de plasticvrije Bosch Home Comfort Group, kon een verbetering worden vastgesteld, terwijl in contrast daarmee nog twee categorieën identiek bleven aan de oorspronkelijke situatie.
Stefan Endres, Account Manager, DS Smith, Duitsland: “We helpen onze klanten plasticvrij te worden en het product te beschermen over de gehele supply chain. We zijn zeer verheugd om dit ook samen met Bosch Home Comfort Group voor hun product te realiseren. Na uitgebreid overleg met de klant waren we ervan overtuigd dat het gebruik van onze sterke expertise in duurzame industriële verpakkingen in combinatie met onze bewezen tools alleen maar tot een succes kon leiden. Met gebruik van onze Circular Design Metrics in combinatie met onze Value Tool konden we de voordelen van deze volledig recyclebare monomateriële verpakking transparant aan de klant illustreren. Dit project laat duidelijk zien dat golfkarton ideale beschermende eigenschappen heeft en tegelijkertijd een verbetering in duurzaamheid kan creëren, en dat dit proces kan worden toegepast op de meest veeleisende uitdagingen op het gebied van industriële verpakkingen.”
Het belangrijkste voordeel van de plasticvrije verpakkingsoplossing voor Bosch Home Comfort Group is gebaseerd op de vervanging van de EPS-onderdelen door golfkarton. De papiervezels van de golfkartonmaterialen kunnen meer dan twintig keer worden gerecycled en worden verwacht lange tijd in de functionerende recycling lus te blijven.
Jingjing Huang, Purchasing Engineering Combustion Systems, Bosch Home Comfort Group: “We zijn verheugd over de positieve impact van deze optimalisatie van de verpakking door het DS Smith-team en de waarde die het toevoegt aan onze bedrijven, maar ook aan het milieu met een verbetering van meer dan 75% van de verminderde CO2-impact, wat overeenkomt met een vermindering van 310 ton CO2 per jaar. Meer dan 2.350 minder pallets moeten elk jaar worden meegenomen, en deze nieuwe aanpak vermindert het volume van vrachtwagens dat wordt gebruikt voor logistieke leveringen met bijna 60%, wat resulteert in meer dan 60 vrachtwagens die elk jaar van de weg worden gehaald. Met de overstap naar deze duurzame en volledig recyclebare verpakkingsoplossing gemaakt van golfkarton kan Bosch Home Comfort Group nu voldoen aan de veelzijdige vraag naar duurzame oplossingen terwijl de productbescherming behouden blijft.”
DS Smith lanceerde een toegewijde Now and Next Sustainability Strategy met specifieke doelstellingen om problematische kunststoffen te vervangen, de uitstoot van broeikasgassen te verminderen en innovatieve recyclingoplossingen te bieden als onderdeel van de focus op circulaire oplossingen voor hun klanten en de samenleving. Het bedrijf heeft ook als doel gesteld om tegen 2025 één miljard stukken problematisch plastic uit de supply chain en de schappen te elimineren.
De Circular Design Metrics laten duidelijk zien waar een verpakkingsoplossing al duurzaam is en op welke gebieden er nog ruimte is voor optimalisatie. De CO2-voetafdruk is met bijna driekwart verminderd.