1- De businesscasebenadering. Dit is de aanpak van bedrijven die ieder project beschouwen als businesscase: ze doen iets alleen als ze er geld mee verdienen. In deze benadering is MVO puur gericht op eigenbelang, niet op het belang van de buitenwereld. Pas als de druk van activisten te heftig wordt of regelgeving van politici te dwingend, gaan deze bedrijven over op (meer) MVO.

2- De social-valuesbenadering. Dit is als het ware de tegenhanger van de businesscasebenadering: bij bedrijven met een social-valuesbenadering staat maatschappelijke betrokkenheid voorop. Niet-economische factoren bepalen de strategie en de uitvoering daarvan.

3- De syncretic stewardship-benadering. Hierbij gaan organisaties uit van een veel bredere, holistische benadering van MVO. Daarbij zijn veel meer stakeholders betrokken die MVO kunnen en mogen claimen. Er is begrip voor het feit dat verschillende groepen stakeholders uiteenlopende of zelfs conflicterende belangen kunnen hebben. Men begrijpt dus ook dat MVO dan erg lastig is.

Lees verder via de link