Ondanks ambitieuze doelstellingen is de vooruitgang in emissiereductie bij autofabrikanten dit jaar minimaal geweest volgens een analyse van Dataforce. De eerste zes maanden van 2024 laten zelfs een hogere uitstoot zien dan het hele jaar 2023. BEV’s en PHEV’s bieden het grootste reductiepotentieel, maar subsidieverlagingen hebben hun overgang naar de volumemarkt belemmerd. Van januari tot juni 2024 groeide de Europese automarkt (EU-27 + IS + NO) met bijna 243.000 nieuwe inschrijvingen (+4,3%), terwijl de inschrijvingen van BEV’s en PHEV’s met 9.000 eenheden daalden. Meer dan de helft van de groei kwam van volledig hybride auto’s, die weliswaar zuiniger zijn, maar nog steeds meer uitstoten dan het gemiddelde voor personenauto’s.

2025: Een keerpunt voor CO2-emissies

In 2025 zal de EU de CO2-doelstellingen voor autofabrikanten aanzienlijk aanscherpen. Voor personenauto’s moet de gemiddelde uitstoot van nieuw verkochte voertuigen onder 93,6 g/km komen, tegenover 116 g/km in 2024 – een vermindering van 19%. Voor lichte bedrijfsvoertuigen tot 3,5 ton zullen de doelstellingen dalen van 185 naar 154 g/km, een vermindering van 17%.

Hoge boetes voor fabrikanten die zich niet aan de regels houden

Het overschrijden van de CO2-limieten kan leiden tot hoge boetes. Deze worden berekend als 95 euro vermenigvuldigd met de overtollige CO2 in g/km en het registratievolume. Voor grote OEM-groepen kan dit resulteren in boetes die oplopen tot honderden miljoenen euro’s.

Van alle fabrikanten met ICE’s in hun modellengamma zitten alleen Geely (Volvo, Polestar, enz.) en SAIC Group (MG) onder de drempel van 93,6 g/km. Na hen hebben Toyota (105 g/km) en BMW (106 g/km) een vergelijkbaar bescheiden vermindering nodig, maar alle anderen zullen aanzienlijke inspanningen moeten leveren. Dit geldt met name voor VW Group en Ford. Omdat hun auto’s zwaarder zijn dan gemiddeld, zijn hun individuele doelstellingen voor 2024 gestegen naar respectievelijk 121 en 124 g/km, wat enige speelruimte biedt. Deze gewichtscorrectie zal in 2025 echter wegvallen omdat de gewichtsfactor in de vergelijking dan negatief wordt.

Om de gemiddelde CO2-uitstoot volgend jaar te verminderen, zal elke OEM zijn eigen strategieën hebben, die allemaal meer geëlektrificeerde auto’s omvatten. Op basis van de huidige specifieke uitstoot van brandstoftypen zal een OEM zonder volledig hybride auto’s in zijn portfolio 37% BEV’s en PHEV’s in zijn verkoopmix moeten hebben. Met volledig hybride auto’s wordt de taak schijnbaar eenvoudiger. In een scenario met een HEV-aandeel van 55% wordt het benodigde BEV/PHEV-aandeel gereduceerd tot 23%. Maar OEM’s die zich sterk richten op HEV’s verkopen doorgaans minder BEV’s. Daarnaast staat de EU-verordening toe om BEV-registraties hoger te wegen als de auto’s worden verkocht in markten met een relatief laag elektrificatieaandeel.

Foto: Designed by Freepik