Dit is een gesponsord artikel van vidaXL.
We weten tegenwoordig allemaal dat het belangrijk is om duurzamer te leven. Als ondernemer weten we dat waarschijnlijk zelfs beter dan ieder ander. Elk jaar komen er nieuwe regelgeving bij, subsidies en belastingen op allerlei zaken. Allemaal in het teken van duurzaamheid.
Dat is goed nieuws, want het zorgt ervoor dat steeds meer mensen in het bedrijfsleven kiezen om maatschappelijk verantwoord te ondernemen (ook wel MVO genoemd). De meeste mensen en ondernemers denken bij MVO voornamelijk aan het klimaat, maar het is veel breder dan dat.
Het gaat namelijk om zo verstandig en voorzichtig mogelijk omgaan met de middelen die je tot je beschikking hebt. Dit omvat ook dat je een werkomgeving creëert waarin iedereen zich prettig voelt. Niet alleen je directe werknemers, maar in de hele supplychain Zo draag je als ondernemer bij aan een betere wereld voor iedereen.
Maar als ondernemer is duurzaamheid natuurlijk niet je prioriteit nummer één. Er moet namelijk eerst winst gemaakt worden. Gelukkig gaat winstgevendheid tegenwoordig uitstekend samen met MVO.
In dit artikel leggen wij van vidaXL je uit hoe je verduurzaming en MVO kan gebruiken om je winstgevendheid te verhogen, terwijl je ook nog eens een steentje bijdraagt aan een groenere wereld van morgen.
Wat is de noodzaak van duurzaam ondernemen?
Duurzaam ondernemen is niet langer enkel goed voor het imago, het is hoge noodzaak. Klimaatverandering is niet langer een ver-van-mijn-bedshow: het is een realiteit die ook in Nederland steeds duidelijker wordt. Zeker in ons kleine kikkerlandje, dat voor een groot deel onder zeeniveau ligt, is het gevaar van overstromingen groot.
Dit betekent dat we allemaal als ondernemers onze verantwoordelijkheid moeten nemen. Hoewel Nederland zelf een relatief klein land is, zijn we één van de grootste economieën ter wereld.
Nederland als klein land, met een grote impact
Veel ondernemers (en consumenten) vragen zich daarom af of hun impact op wereldschaal wel groot genoeg is. Maar dat argument dat “we zijn toch maar een klein landje” valt in de praktijk toch tegen.
Nederland is een exportland en heeft een belangrijke plek in de wereldwijde supplychain. Als wij hier de vraag naar duurzame producten en diensten verhogen, dwingt dat producenten in andere landen om ook duurzamer te ondernemen. Denk bijvoorbeeld aan de kledingindustrie of de elektronica-industrie, waar de druk vanuit consumenten en bedrijven om duurzame keuzes te maken steeds groter wordt.
De voordelen van duurzaam ondernemen voor jouw business
Nu je weet hoe jouw bedrijf, hoe klein ook, een potentiële grote rol kan spelen in de verduurzaming van de aarde, is het tijd om de voordelen te ontdekken. Gelukkig zijn het er genoeg! We hebben hieronder de voordelen voor je bedrijf op een rijtje gezet, en behandelen ze stuk voor stuk.
Het kan veel kosten besparen
Een van de meest directe voordelen van duurzaam ondernemen is de kostenbesparing die het kan opleveren. Slim omgaan met energieverbruik en materialen betekent dat je als bedrijf minder verspilt en dus minder kosten maakt.
Dit kan zoiets simpels zijn als overstappen naar led-verlichting of zonnepanelen. Dit vereist misschien wel een initiële investering, maar dit zorgt er op de lange termijn voor dat je fors kan besparen op je energierekening. Daarnaast zijn er subsidies en verschillende belastingvoordelen beschikbaar voor bedrijven die verduurzamen, waardoor het financieel nog aantrekkelijker kan worden.
Geniet van een goed imago
Een goed imago is goud waard in de huidige markt. Consumenten en bedrijven zijn steeds kritischer en met de populariteit van sociale media, is het belangrijker dan ooit om positief bij te dragen aan een goede wereld. Als er iets niet deugt aan een bedrijf, dan wordt dat tegenwoordig snel én breed uitgemeten in de media.
Andersom werkt het ook: als je positief bijdraagt aan een betere wereld, willen meer mensen bij je shoppen en andere bedrijven met je geassocieerd worden. Hierdoor kan jouw bijdrage aan een betere wereld van morgen het verschil maken tussen een klant die kiest voor jouw bedrijf of juist voor de concurrent.
Bind je klanten en verhoog klantloyaliteit
Bijdragen aan een betere wereld is iets waar veel mensen waarde aan hechten. Deze trend wordt door de jaren heen steeds sterker, en we verwachten dat dit niet stopt. Door hier op in te spelen en als bedrijf te laten zien dat je maatschappelijk verantwoord onderneemt, creëer je dus een emotionele band met je klanten.
Ze voelen zich goed over hun aankoop omdat ze weten dat ze bijdragen aan een bedrijf dat positieve veranderingen teweeg brengt op deze wereld. Deze emotionele band zorgt ervoor dat klanten eerder geneigd zijn om loyaal te blijven aan je merk.
Betrokken medewerkers
Medewerkers werken liever voor een bedrijf dat niet alleen gericht is op winst, maar ook streeft naar een betere wereld. Dit zorgt er namelijk voor dat je bedrijf menselijker, en dus empathischer, aanvoelt. Een bedrijf dat hun werknemers enkel het gevoel geeft dat het gaat om winst, geeft simpelweg geen voldoening.
Andersom is het zo dat werken voor een bedrijf dat zich inzet voor duurzaamheid een gevoel van betekenis geeft. Ze dragen namelijk bij aan een groter goed. Dit zorgt er niet alleen voor dat medewerkers langer blijven, maar ook dat ze bereid zijn om nét dat beetje extra te geven voor het succes van het bedrijf.
Klaar voor de toekomst
In de toekomst zullen we, of we dat nu willen of niet, steeds meer moeten doen aan duurzaamheid. Als je nu al investeert in duurzame maatregelen, dan loop je (flink) voor op de concurrentie. In 2030 moeten we in Nederland de CO2-uitstoot al met 50% verlagen, en in 2050 zelfs met 95%! Deze percentages bereik je alleen door het bedrijfsleven flink te verduurzamen.
Bedrijven die hier nu al op inspelen, hebben een voorsprong als deze doelen verplicht worden. Hierdoor loop je voor op de concurrentie, loop je niet achter de feiten aan én profiteer je tegelijkertijd van de andere voordelen op deze lijst. Win-win dus!
Is duurzaam ondernemen duur?
Een veelgehoorde misvatting is dat duurzaam ondernemen duur is. Natuurlijk vergt het in het begin vaak een investering in het begin, maar deze betaalt zich in de meeste gevallen dubbel en dwars terug.
Denk bijvoorbeeld aan het installeren van zonnepanelen. De initiële kosten kunnen hoog lijken, maar de besparing op energiekosten zorgt ervoor dat deze investering zichzelf binnen enkele jaren terugverdient.
Dat geldt niet alleen voor zonnepanelen, maar ook voor verlichting, thermostaten en zelfs producenten. 53% van de consumenten in Nederland geeft inmiddels aan dat ze graag een hogere prijs willen betalen voor een product of dienst die duurzaam geproduceerd is. Hierdoor kan je de kosten direct vertalen naar de consument, terwijl je ook nog bijdraagt aan een betere wereld.
Met MVO win je de slag op de arbeidsmarkt
In een tijd waarin goed personeel moeilijk te vinden is, kan maatschappelijk verantwoord ondernemen het verschil maken. Steeds meer werknemers zoeken naar een werkgever die past bij hun eigen waarden en idealen. Patagonia is hiervan een goed voorbeeld, maar zo zijn er nog wel meer.
Bedrijven die laten zien dat ze niet alleen gericht zijn op winst, maar ook op het welzijn van hun werknemers en de wereld om hen heen, hebben een streepje voor op de arbeidsmarkt. Dit geldt vooral voor de jongere generaties, die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan.
Doordat de arbeidsmarkt steeds meer vergrijst, wordt de roep om jongeren steeds luider. Daarnaast wordt de komende jaren het steeds lastiger om gekwalificeerd personeel te vinden. Een goed moreel kompas en een sterke focus op MVO kan er zeker voor zorgen dat jouw bedrijf aantrekkelijker wordt voor potentiële werknemers.
Doordat je een werkomgeving in je bedrijf creëert waarin werknemers zich gewaardeerd en betrokken voelen, doen ze meer hun best, wat zich direct vertaalt in een hogere productiviteit en dus succes van je bedrijf.
Duurzaam omgaan met je personeel zorgt voor een hogere personeelsretentie
Dit punt lijkt heel erg op het vorige, maar er zit een wezenlijk verschil in. Het vorige punt gaat namelijk voornamelijk over het aantrekken van personeel, maar hier hebben we het over personeelsretentie. Iets wat minstens net zo belangrijk is. Werknemers blijven steeds korter bij een bedrijf hangen: er wordt aan ze getrokken op LinkedIn, headhunters bellen ze op en door de krappe arbeidsmarkt zijn er volop kansen.
Daarom is het voor een bedrijf tegenwoordig één van de grootste uitdagingen qua personeel, het behouden van hun werknemers. Mensen zijn op zoek naar werk dat betekenisvol is, maar ook naar een werkomgeving die gezond en ondersteunend is. Er zijn meerdere manieren hoe je dit kan doen in jouw bedrijf, hoe groot of klein het ook is.
Zorg voor gezonde werkplekken
Een gezonde werkplek begint bij de basis: de inrichting van je kantoor. Bij vidaXL vind je bijvoorbeeld goede ergonomische meubelen, zoals bureaustoelen en verstelbare bureaus, die essentieel zijn voor het welzijn en de productiviteit van je werknemers. Comfort en gezondheid gaan hand in hand, en door te investeren in goede werkplekken toon je aan dat je geeft om het welzijn van je medewerkers.
Stimuleer beweging op de werkvloer
Bewegen houdt ons gezond en jong. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Het nemen van regelmatige pauzes en sporten leidt juist tot een hogere productiviteit op de werkvloer. Gelukkig zien steeds meer bedrijven dit tegenwoordig in.
Eén van de beste manieren om je werknemers meer te laten bewegen, is door een (kleine) fitnessruimte te installeren. Bij vidaXL vind je veel verschillende fitnessartikelen die je werknemers kunnen gebruiken om de beste versie van henzelf te zijn. Bovendien is de investering relatief goedkoop. Wat dumbbells, een hometrainer en andere apparaten en je bent al klaar.
Als je dit aanbiedt onder werktijd, dan zijn je werknemers ook sneller geneigd hier daadwerkelijk gebruik van te maken. Regelmatig bewegen verlaagt het stressniveau en verhoogt de productiviteit. Bedrijven die hierin investeren, merken dat hun werknemers fitter, gemotiveerder én gelukkiger zijn.
Gezonde voeding op de werkvloer
Een gezonde geest in een gezond lichaam. Door werknemers toegang te bieden tot gezonde voeding op de werkvloer, zoals vers fruit, gezonde snacks en voedzame maaltijden, investeer je in hun gezondheid.
Dit leidt niet alleen tot actievere werknemers, maar ook tot een lager ziekteverzuim! Gezond eten op zichzelf is vaak helaas nog niet genoeg, dus daarom is het aan te raden deze maatregel te combineren met voldoende beweging en pauzes.
Ontwikkelingsmogelijkheden
Duurzaam personeelsbeleid houdt ook in dat je je werknemers de ruimte geeft om zich te ontwikkelen. Dit betekent niet alleen trainingen of cursussen aanbieden, maar ook de mogelijkheid om door te groeien binnen je bedrijf.
Wanneer werknemers voelen dat ze kunnen groeien en hun carrière kunnen opbouwen, zijn ze gemotiveerder om bij je bedrijf te blijven. Dit vergroot niet alleen hun tevredenheid, maar ook de loyaliteit richting jouw onderneming.
Werksfeer en balans
Werknemers van tegenwoordig willen échte benefits, geen pizza als beloning na een goed jaar of kwartaal. Dat betekent dat je meer moet bieden dan enkel een borrel op de vrijdagmiddag of mensen regelmatig een complimentje geven. Het gaat erom dat je een cultuur creëert waarin iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt.
Een manier om dit te doen, is door mensen een bepaalde mate van vrijheid en vertrouwen te geven. Hebben mensen problemen thuis? Probeer hier dan zo goed mogelijk mee om te gaan. Mensen waarderen het enorm als er ruimte is voor inbreng, en als ze de steun voelen van hun werkgever. Zeker in moeilijke situaties.
Is duurzaam ondernemen een investering die zich terugbetaalt?
Ondernemers die de overstap overwegen om duurzamer te ondernemen, vragen zich vooral af of de investering zich wel uitbetaalt. Het antwoord is volmondig ja. Zoals gezegd is de investering vooraf soms groot, maar op de lange termijn levert het enorm veel voordelen op. Zowel voordelen die meetbaar zijn (zoals winst en personeelsretentie) als indirecte voordelen (zoals merkbekendheid en een goed imago).
Voorbeelden van de winstgevendheid van duurzaam ondernemen
Een mooi voorbeeld van hoe winstgevendheid en de duurzame transitie hand in hand gaan, is Unilever. Door hun fabrieken energiezuiniger te maken en over te stappen op groene energiebronnen, hebben ze niet alleen hun CO2-uitstoot verlaagd, maar ook miljoenen euro’s bespaard op hun energierekening. Unilever is uiteraard een groot, maar toch: het principe blijft hetzelfde.
Patagonia gaat duurzaam om met de productie en haar personeel
Een ander voorbeeld is het kledingmerk Patagonia, dat zich volledig inzet op maatschappelijk verantwoord ondernemen. Door te investeren in duurzame materialen en productiemethoden, heeft het bedrijf niet alleen zijn kosten verlaagd, maar ook een trouwe klantenkring én personeel opgebouwd die waarde hecht aan hun missie.
IKEA wil volledig circulair zijn in 2030
Een ander goed voorbeeld is IKEA, dat zich de laatste jaren sterk heeft gefocust op duurzaamheid. Het Zweedse meubelbedrijf heeft een ambitieus doel gesteld om in 2030 volledig circulair te zijn. Dit betekent dat al hun producten gemaakt moeten worden van hernieuwbare of gerecyclede materialen.
Deze strategie zorgt voor een beter imago, en zal ervoor zorgen dat mensen sneller bij IKEA shoppen dan bij concurrenten. Hierdoor is het een ander perfect voorbeeld van hoe MVO en winstgevendheid samengaan.