Uit het nieuwste onderzoek van het RSM-Nyenrode Familiebedrijven onderzoekspanel blijkt dat de directeuren van de Nederlandse familiebedrijven optimistisch zijn over 2023.  Van alle trends die in 2023 op de familiebedrijven afkomen, geven de directeuren van de bedrijven aan dat duurzaamheid de meeste invloed heeft op hun familiebedrijf. Maar liefst 64 procent van de directeuren geeft aan dat duurzaamheid in (zeer) hoge mate invloed heeft op hun bedrijf.

Aangezien 2022 een succesvol jaar was voor familiebedrijven, blijven de verwachtingen voor 2023 positief. 55% van de ondervraagde familiebedrijven verwachten een omzetstijging van 4,5%, samen met een een algemene stijging van 13,7% voor bedrijfsresultaten. 48% van directeuren verwachten dat 2023 nog meer success met zich mee zal brengen, ondanks de zorgen over de stijgende personeelskosten en rentes.

Verwachte problemen in 2023

Hoewel deze verwachtingen veel beloven, blijven er uitdagingen. Ongeveer een derde van familiebedrijf directeuren verwacht te maken te krijgen met een tekort aan arbeidskrachten, wat gepaard gaat met de verwachting dat de loonkosten met 7,2% zullen stijgen. Deze stijging heeft voornamelijk te maken met de inflatie en hoge rente, en 82% van de ondervraagde familiebedrijven verwachten dat dit een groter probleem zal worden vergeleken met 2022. Een verwachte meerderheid (91%) van de ondervraagde familiebedrijven zal proberen deze kosten door te berekenen aan hun klanten en een loon-prijsspiraal staat hierdoor in de visies 69% van de ondervraagde familiebedrijven.

Duurzaamheid

Veranderingen in regelgeving en nieuwe wetten zijn belangrijke trends die familiebedrijven in 2023 kunnen verwachten. Duurzaamheid wordt echter door 64% van directeuren benoemd als de trend die de meeste invloed heeft op familiebedrijven in 2023 (zie figuur 13).

 

Uit Figuur 14 blijkt dat de directeuren van familiebedrijven specifiek aandacht willen besteden aan de schaarste van personeel en het streven naar duurzaamheid. Zo geeft 56 procent de directeuren aan dat training en ontwikkeling in hun Top 3 voorkomt, terwijl ook nog 50 procent van de directeuren het aantrekken van werknemers in de Top 3 heeft staan. Daarnaast staat maatschappelijk verantwoord ondernemen bij 44 procent van de directeuren van familiebedrijven in de Top 3.