Zeg je duurzaamheid, dan zeg je Dille & Kamille. Al sinds 1974 doen zij het namelijk nét even anders: geen plastic tassen, maar juist van canvas. Geen wegwerpproducten, maar duurzame materialen. Niet zomaar consumeren, maar recyclen. Het is dan ook niet verrassend dat Dille & Kamille één van de duurzaamste winkelketens is van Nederland. Dat gaat verder dan alleen de producten die ze verkopen. Ook áchter de schermen doet de Nederlandse winkelketen er alles aan om hun filosofie waar te maken, bijvoorbeeld in hun verzendproces.
De first, middle én last mile zijn ingericht met maar één doel voor ogen: het transport zo duurzaam mogelijk maken, om onze aarde zo min mogelijk te belasten. Bijvoorbeeld door op basis van de locatie van de klant, de grootte en het gewicht van het pakket, altijd de meest duurzame verzendmethode te selecteren. En dat doen ze met behulp van ons Shipping Intelligence Platform. Hoe dat proces precies in z’n werk gaat? Daarover vertelt e-commerce manager Maykel Willemsen alles in dit interview.
Liever naar de winkel
Als e-commerce manager is Maykel verantwoordelijk voor de online verkopen van Dille & Kamille. Maar stiekem heeft hij veel liever dat mensen gewoon naar de winkel toe komen. Hij legt uit: “Ons concept gaat niet alleen om de spullen die we verkopen, maar ook om de ervaring. Wat je ruikt, ziet, voelt en hoort – dat kunnen we online niet nabootsen.
Daarnaast is het vaak duurzamer wanneer mensen naar ons toe komen. Natuurlijk niet als je er speciaal de auto voor moet pakken, maar wel wanneer je dichtbij woont en op de fiets kunt komen. Het is prima om onze webshop te gebruiken om te checken of wij een product verkopen, maar in de check-out stimuleren we je wel om het op te komen halen in de winkel via click & collect.”
Niet om het geld
Levert deze aanpak altijd het meeste geld op? “Nee. Maar daar gaat het ook niet om. Tuurlijk – we zijn en blijven een commercieel bedrijf, maar we zijn opgericht vanuit een duurzaamheidsideaal. Winstgevendheid is belangrijk, maar minstens net zo belangrijk is ons gedachtegoed”, vertelt Maykel. Zo schafte hij bijvoorbeeld de gratis verzendingen af.
“We willen mensen vooral bewust maken van het feit dat ze niet achteloos moeten consumeren. Het is prima om iets te bestellen, maar probeer waar mogelijk je producten te bundelen. We stimuleren dit door standaard verzendkosten te hanteren – op die manier kijken mensen eerst of ze écht alles hebben toegevoegd wat ze nodig hebben. Dat kost ons omzet, maar het sluit wel aan bij ons duurzaamheidsideaal.”
Click & collect
Plaats je wél online een bestelling bij Dille & Kamille? Ook dan zorgen ze ervoor dat jouw pakket zo duurzaam mogelijk bij je wordt afgeleverd. Maykel legt uit hoe dat zit: “Tijdens de COVID-pandemie bedachten we dat het handig zou zijn als we pakketten konden leveren vanuit de dichtstbijzijnde winkel, in plaats van het centrale magazijn.
We regelden dat met de Smart Shipping-feature van Bringly, zij waren hier toen net mee gestart. Wij maakten van de winkels afleverlocaties en dankzij de Dynamic Check-out zorgt het platform van Bringly ervoor dat het product via de meest optimale verzendmethode, bijvoorbeeld via een fietskoerier, werd afgeleverd bij de consument.”
Bringly als sustainability partner
Maar daar bleef het niet bij. Na verloop van tijd besloten we dat het verzendproces nóg duurzamer kon. “Ik zie Bringly als onze sustainabilitypartner. Samen bedachten we een verzendflow, waarbij pakketten binnen drie dagen worden afgeleverd op een manier die zo groen mogelijk is.
Allereerst bepalen we op basis van de postcode van de besteller én de voorraad van de winkels of het vanuit een winkel kan worden afgeleverd. Zo ja, dan regelt het platform van Bringly dat dit gebeurt middels een fietskoerier. Moet het vanuit ons magazijn komen? Dan gebeurt dat via een elektrisch voertuig of via een bus van DHL die rijdt op groene brandstof.”
Marlene ten Ham, algemeen directeur Thuiswinkel.org geeft aan: “Deze samenwerking tussen Dille & Kamille en Bringly laat zien hoe business partners en leden van Thuiswinkel.org hun krachten kunnen bundelen om duurzame ambities te realiseren. Als belangenvereniging voor de e-commercesector ondersteunen we dit soort initiatieven van harte en zijn we trots op de stappen die Dille & Kamille en Bringly samen zetten richting een duurzame e-commerce. We kijken uit naar meer van dit soort inspirerende samenwerkingen.”
Talk nerdy to me
Hoe dat er technisch aan toe gaat in ons platform? Dille & Kamille is gekoppeld met ons platform op drie manieren:
- Vanuit de check-out met onze dynamische capabilities call
- Vanuit het Order Management System (OMS)
- Vanuit hun Warehouse Management System (WMS)
Er wordt per order real-time gepraat met onze capabilities call. Die bepaalt op basis van de verschillende parameters (formaat, gewicht, adres klant, verschillende voorraadlocaties) welke verzendopties het beste passen bij Dille & Kamille en deze specifieke klant.
Hierboven hangt onze Shipping Intelligence Engine die miljoenen datapunten verzamelt, analyseert en benchmarkt. Zowel van Dille & Kamille als die van andere aangesloten webshops. Op deze manier wordt de “engine” steeds slimmer en dynamischer.
Niet meer gratis verzenden
In april nam Dille & Kamille een radicaal besluit. Gratis verzenden bij besteding vanaf € 39,- werd afgeschaft. Het gevolg hiervan is dat er een verschuiving plaatsvond waardoor meer dan 75% van de klanten nu kiest voor ‘Verzending binnen drie dagen’, in plaats van ‘Direct verzenden’.
Altijd op één lijn
Hoe Maykel naar de samenwerking met Bringly kijkt? Hij vertelt: “Het fijne aan Bringly is dat we nooit hoeven uit te leggen waarom we iets willen. Andere partijen hebben soms moeite om onze keuzes voor duurzaamheid te begrijpen – vooral omdat het lang niet altijd extra geld in het laatje brengt voor ons. Bij Bringly hoeven we die keuzes nooit te verantwoorden, zij begrijpen dat duurzaamheid bij ons hoog in ‘t vaandel staat. Dat maakt de samenwerking erg soepel.
Daarnaast hebben we korte lijntjes: iedere week spreek ik, maar ook andere collega’s binnen Dille & Kamille, met Bringly om een diversiteit aan zaken te bespreken om onze samenwerking naar een nog hoger niveau te tillen. Het doel hiervan is zo duurzaam mogelijk onze pakketten bij de klanten te bezorgen.”