In 2017 is de vakprijs ‘ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year’ geïntroduceerd. Hierbij bepaalt een jury samen met vakgenoten welke retailer in Nederland het beste presteert op het gebied van duurzaamheid. Voor de editie 2023-2024 zijn de volgende drie retailers genomineerd: Dille & Kamille, Kringloopwarenhuis Het Goed en Yumeko. De winnaar van de titel ‘ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year’ 2023-2024 wordt bekendgemaakt op 2 november 2023 tijdens het ‘ABN AMRO Retailer of the Year’ Gala. De winnaar van de prijs wordt uiteindelijk door de stemmen vanuit het aanwezige publiek bepaald.

Dille & Kamille

In 1974 opende de eerste Dille & Kamille-winkel in Utrecht. Sindsdien streeft deze duurzame retailer naar inspiratie voor een bewust, ontspannen en duurzaam leven in harmonie met de wereld en elkaar. Bijna 50 jaar lang kiest Dille & Kamille voor wat er echt toe doet en laat het graag zien dat het anders kan in onze haastige wereld. Dit doen ze met hun assortiment, initiatieven zoals Green Friday en nuttige tips.

Kringloopwarenhuis Het Goed

Het Goed zet zich in om heel veel gebruikte spullen weer een waardevol tweede leven te geven. Met veel zorgvuldigheid worden de producten gesorteerd en als nieuw gepresenteerd, wat voor een hele prettige winkelervaring zorgt. En niet alleen de spullen krijgen extra aandacht. Het grootste deel van het personeel bestaat uit mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en krijgt via Het Goed de mogelijkheid om op hun eigen niveau werkervaring op te doen en te groeien. Goed voor mens én milieu dus!

Yumeko

Weet jij onder welk beddengoed jij slaapt? Grote kans dat het onder hele verkeerde omstandigheden is geproduceerd – voor zowel mens, dier als natuur. Bij Yumeko ontdekten ze welke problematiek er heerst en vonden ze het tijd voor verandering. Veel mensen zijn zich namelijk nog (steeds) niet bewust van het feit dat de productie van dekbedden vaak gepaard gaat met dierenleed, de vervuiling van niet-biologisch katoen en de uitbuiting van arbeiders en kinderen in de katoenindustrie. Yumeko bewijst dat het anders kan en biedt consumenten een duurzaam alternatief voor producten in de slaapkamer en badkamer.

Jury

Tijdens een juryoverleg draagt ieder jurylid een aantal kandidaten aan, die worden beoordeeld op vier criteria:

  1. In hoeverre is duurzaamheid opgenomen in de visie en strategie (incl. korte en lange termijndoelen) en welke verantwoording wordt hierover afgelegd (website, jaarverslag, etc.)?
  2. In hoeverre wordt er gekozen voor een duurzaam assortiment en/of duurzame keten?
  3. In hoeverre krijgt de klant een goed gevoel bij het product? Hoe gaat de klant duurzaam om met je product? Wordt er bewustwording gecreëerd bij de klant?
  4. Hoe gaat het bedrijf om met afval, energie- en watergebruik?

De jury bestaat uit afgevaardigden van ABN AMRO, Fairtrade Nederland, Bever, Zeeman en Q&A.