De Whello Group, een full-service marketing agency met kantoren in Valencia, Bali en Amsterdam, neemt geen genoegen met winst alleen. Het bedrijf met meer dan vijftig medewerkers gebruikt sinds kort de Social Development Goals van de Verenigde Naties en maakt duurzame en sociale stappen die ze inmiddels kunnen uitdrukken in een maatschappelijke impact van zo’n anderhalve ton in euro’s per jaar. Volgens Whello Groups’ duurzaamheidsmanager Dieuwke van der Wal scoort de Whello Group daarmee bovengemiddeld. ‘Iets waar we trots op zijn, maar tegelijk willen we meer. Zo hebben we onlangs een purpose partnership met Made Blue afgesloten. Dat is een NGO die onze waarden deelt. Samen gaan we ons inzetten voor schoon drinkwater voor iedereen op deze aarde. Daarnaast willen we als Whello Group bestendigen wat we in de afgelopen tijd bereikt hebben; met andere woorden het duurzame ook echt duurzaam maken.’
De Whello Group liet zich onlangs op SDG’s doormeten door impactautoriteit MAEX die een zogenaamde Social Handprint opstelde. Daaruit bleek dat de Whello Group scoort op negen van de zeventien Social Development Goals (SDG’s). Dieuwke: ‘Vooral op gebieden als goede gezondheid, welzijn, gendergelijkheid en partnerschappen excelleren we. Daar willen we mee verder, net als de overige vijf SDG’s waarin we al goed zijn. Die negen SDG’s geven richting aan ons duurzaamheidsbeleid en de partnerships die we in de toekomst aangaan.’
Duurzame wereld voor iedereen
Het idee achter de SDG’s is een einde maken aan armoede, ongelijkheid, onrecht en klimaatverandering. De VN hoopt met deze doelen een duurzame wereld voor iedereen te bereiken in 2030, een wereld waarin niemand wordt buitengesloten. Dieuwke: ‘Dit gaat dus veel verder dan werken aan je ecologische footprint. Zo wordt er in de SDG’s bijvoorbeeld gekeken naar goede werkomstandigheden en armoedebestrijding. Dat is belangrijk voor ons. We leven en opereren in een van de rijkste landen ter wereld. Vanuit dat voorrecht willen we graag verantwoordelijkheid nemen. We geloven dat de drie P’s in balans moeten zijn: niet alleen profit, maar ook people & planet. Als een internationaal opererend bedrijf realiseren we ons ook terdege dat we uiteindelijk allemaal van elkaar afhankelijk zijn. Verder zit het geloof dat ondernemen om meer draait dan winst maken Whello echt in ons DNA. Ook veel klanten denken inmiddels zo en willen zien en voelen dat je je als bedrijf verantwoordelijk gedraagt.’
De koraalactivisten van Reefolution
Maar wat doet de Whello Group dan precies? Dieuwke: ‘Whello ziet marketing als een tool om de wereld te verbeteren. We willen mooie merken groter maken, en grote merken mooier. Daarnaast zijn we purpose partnerships aangegaan met een aantal bekende NGO’s waar we affiniteit mee hebben, met wie we dezelfde waarden delen. Denk aan Reefolution en Made Blue. Dat zijn diepgaande samenwerkingen waarbij we met die NGO meedenken, initiatieven bedenken, maar ook openstaan voor hun ideeën om zelf dingen anders te doen. Als een bedrijf dat water en haar kwaliteiten belangrijk vindt – vandaar ook de walvis en waterelementen in ons logo – kozen we bijvoorbeeld voor purpose partnerships met Reefolution, de Plastic Whale Foundation en het eerdergenoemde Made Blue, maar ook War Child en het Leger des Heils.’ Voor de meeste van die klanten werkt de Whello Group volledig pro bono, voor anderen geldt een gereduceerd NGO-tarief. Neem de koraalactivisten van Reefolution die de Whello Group met een AI-driven website, een contentstrategie en campagnes volledig hielp bij het herstellen van een van de kraamkamers van onze wereld: de koraalriffen voor de kust van Kenia. Voor andere klanten zet de Whello Group zich actief in om hun duurzame verhaal zo effectief mogelijk te verspreiden. Dieuwke: ‘Zo stonden we energietransitie-innovator Fastned bij met grote investeringscampagnes en voor het duurzame regenjassenmerk Maium bedachten en maakten we campagnes en een splinternieuwe website. Ook de medische stichting AFIP helpen we iedere maand vooruit met een social strategy en campagnes, zodat zo veel mogelijk patiënten met hartritmestoornissen mee kunnen doen aan onderzoeken en steun vinden in de eerste grote digitale community voor boezemfibrilleren.’
Divers team
Ook op gendergelijkheid en diversiteit scoort de Whello Group hoog. Dieuwke: ‘We geloven dat een divers team de sleutel is tot authentieke marketing. Onze medewerkers zijn afkomstig uit verschillende culturen en een evenwichtige man-vrouw verdeling vormt het hart van ons bureau. Zo’n divers team brengt een scala aan ervaringen en inzichten mee. Dit stelt ons in staat om vanuit verschillende hoeken naar uitdagingen te kijken en innovatieve oplossingen te bedenken. Ons team weerspiegelt bovendien de diverse samenleving waarin we leven. Dit stelt ons in staat om campagnes te creëren die resoneren bij een breed publiek.’
Duurzame keten
Om haar ecologische footprint klein te houden, probeert de Whello Group zo duurzaam mogelijk te opereren. Dieuwke: ‘Zo reizen we als het even kan per fiets of trein en drinken we duurzame koffie uit duurzaam glaswerk. Met iedere kop koffie die we drinken geven we achtmaal zoveel als de minimale toeslag die betaald moet worden voor het label fairtrade. Da’s dus goed voor de koffieboeren en hun families. Een ander voorbeeld: we sparen voor ons pensioen bij ASR. Die investeren alleen in duurzame organisaties die zich inzetten voor de energietransitie, klimaat, gezondheidszorg of onderwijs. Verder werken we met refurbished meubilair & technologie, en version control zodat we geen onnodige data opslaan en teveel ruimte innemen in datacentra. Zo zorgen we ervoor dat onze hele keten als digital agency zo duurzaam mogelijk is.’
Blije werknemers
Welzijn & werkgeluk is een van de andere SDG-speerpunten van de Whello Group. Ook omdat het medewerkers bindt overigens. Dieuwke: ‘Dit doen wij onder meer door zinvolle bedrijfsuitjes te organiseren zoals plastic vissen uit de Amsterdams grachten voor de Plastic Whale Foundation of een sponsorloop voor Made Blue bijvoorbeeld. Verder bieden we sportabonnementen, bedrijfsmassages, meditatie-apps en een hoog opleidingsbudget voor iedere medewerker. Vrije werktijden, een goede afwisseling tussen kantoordagen en thuiswerken, workations, een gebedsruimte, inwisselbare feestdagen en skillbased-volunteering. Dat hoort er inmiddels allemaal bij, net als een kantoor met veel groen, want ook dat maakt blij.’
Nieuwe klanten
Dieuwke: ‘Naast het bovenstaande kijken we ook goed naar met wie we willen werken en in zee gaan. Die kansen biedt de huidige markt ons gelukkig ook. Inmiddels kloppen bedrijven die goed willen doen ook steeds vaker zelf bij ons aan. Daarbij heeft de recente overname van Branding a Better World zeker geholpen. Daarnaast proberen we bestaande klanten – waarvan de meeste overigens al heel goed opereren – aan te sporen om duurzamer te werken en ons voorbeeld te volgen. Eerst van binnenuit verduurzamen en dan ook naar de buitenwereld. Die klanten volgen bijvoorbeeld onze nieuwe People, Planet & Profit-workshop.’
Het rauwe verhaal
Alhoewel de Whello Group dus bovengemiddeld scoort, is het verre van uitgeleerd, aldus Dieuwke. ‘Het voelt alsof we nog op school zitten en elke dag bijleren over hoe het beter kan. Dat eerlijke, rauwe verhaal en de uitdagingen die we tegenkomen willen we ook delen. Ook de dingen die nog niet lukken, zoals autogebruik helemaal uitbannen onder medewerkers. We gaan door totdat de SDG’s in alle vezels van ons bestaan zijn doorgetrokken.’ Daartoe wordt Dieuwke’s duurzaamheidsteam binnenkort uitgebreid. Aan animo geen gebrek. De geëngageerdheid is hoog bij de Whello Group.