De zomervakantie begint langzaam in Nederland. Voor mij is dit een tijd van reflectie en het maken van nieuwe plannen. Ik zoek graag de rust en natuur op. Herken je dat gevoel, wanneer je de vogels hoort fluiten of overweldigd bent van de stilte, dat je er zo lang mogelijk van wilt genieten? In die momenten voel ik me meer verbonden met mijzelf en mijn omgeving. Deze verbinding is wat de CSRD-richtlijnen voor externe verslaggeving willen bereiken voor de bedrijfsomgeving. Met meer informatie, krijgen we beter inzicht in de bedrijfscontext en kunnen we beter beoordelen met wie we willen samenwerken. Een duurzaam bedrijf staat meer in verbinding met zijn omgeving, wat zorgt voor meer veerkracht.
Herinner je je die iconische scène uit de film Notting Hill nog? Daarin wandelt de charismatische Britse acteur Hugh Grant over de markt, trachtend zijn liefdesverdriet te verwerken, terwijl de wereld om hem heen voortschrijdt. Deze scène vormt de inspiratie voor onze whitepaper / handleiding over de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).
Stel je voor dat Hugh niet de charmante Engelse gentleman is, maar de financiële rapportage van jouw bedrijf, die jouw marktcijfers weerspiegelt. Net zoals Hugh reageert op zijn omgeving tijdens zijn wandeling, doen ook de financiële resultaten dat – soms positief (Hugh trekt zijn jas aan), soms tegenvallend (hij trekt zijn jas uit). Dit doet hij terwijl de Waar te beginnen met de CSRD zakelijke wereld constant evolueert; kerstbomen en kerststerren maken plaats voor lelies, narcissen en gerbera’s. Hugh ontmoet zijn ‘zusje’ (lees: zusteronderneming), aanvankelijk gelukkig, maar uiteindelijk eindigt het in tranen en een mep voor haar (ex)vriend. Zelfs als je geen ondernemer bent, kun je je vast iets voorstellen bij deze zakelijke metafoor. Aan de hand van deze scene belichten we de stappen om je bedrijf auditklaar te maken volgens de CSRD en het te transformeren tot een toekomstbestendige entiteit.
Diane Zandee, Ass. Professor Sustainability & Finance Nyenrode Business University
De whitepaper schreef Diane samen met Tara Vester, Onderzoeker meervoudige waardecreatie en digitale transformatie aan Hogeschool Utrecht