Vandaag opent DHL Parcel officieel een nieuwe Amsterdamse CityHub in het bijzijn van klanten en vertegenwoordigers van de gemeente en het havengebied. Vanuit het klimaatneutrale gebouw aan de Westhavenweg 44 worden pakketten bezorgd voor het noordwestelijk deel van Amsterdam. Volgende week opent de nieuwe vestiging in Aalsmeer. Dat brengt het aantal CityHubs waarmee de regio Amsterdam wordt beleverd in totaal op 7.
De CityHubs in Amsterdam-West en Aalsmeer zijn gasloos en voorzien van zonnepanelen, waarmee elektrische bestelauto’s opgeladen kunnen worden. Het is daarbij nog wel wachten op een deel van de elektrische bestelauto’s, waarvan de levering momenteel wereldwijd is vertraagd. In de tussentijd wordt de CO2 footprint gereduceerd door het tanken van (HVO) biodiesel.
Het concept van deze zeven CityHubs sluit aan bij de ambities van Amsterdam tot verduurzaming van stadslogistiek. Op de zeven CityHubs worden in de regio Amsterdam dagelijks pakketten van tienduizenden verzenders gebundeld en vervolgens de stad en wijken ingebracht. De korte afstanden, de slimme routes, de hoge beladingsgraad en het veelal geëlektrificeerde wagenpark optimaliseren duurzaamheid en beperken verkeersbewegingen. In deze routes worden ook de 250 DHL servicepunten afgehaald en beleverd. Dat geldt ook voor de pakketkluizen, waarvan het aantal in de hoofdstad dit jaar groeit naar de honderd, nog afgezien van het groeiend aantal dat staat in appartementencomplexen, kantoren en publieke instellingen zoals ziekenhuizen. Dergelijke out-of-home-leveringen waarbij de consument zelf zijn pakket afhaalt, worden gezien als nog duurzamer.
In heel Nederland heeft DHL een netwerk van 131 CityHubs waarin de pakketstromen regionaal en lokaal worden gebundeld en in korte, optimale routes uitgeleverd. Deze hubs zijn onderwerp van een omvangrijk investeringsprogramma van 350 miljoen euro, waarbij er 27 nieuwe klimaatneutrale CityHubs worden gebouwd, volgens de duurzaamheidsnorm BREEAM Outstanding. In voorgaande maanden openden soortgelijke duurzame vestigingen in Almere, Zoetermeer, Geleen, Breda, Nijmegen, Tilburg, Roermond en Leeuwarden; de overige vestigingen volgen later in dit en volgend jaar. Van de elektrische bestelbussen die vanuit de CityHubs opereren heeft DHL Parcel er inmiddels 2.200, waarmee het landelijk gezien de grootste vloot elektrische bestelauto’s heeft.
Een probleem waar DHL Parcel tegenaan loopt is dat locaties waar CityHubs gevestigd kunnen worden bepekt zijn, ook al gaat het hier niet om enorme distributiecentra. Daarom wordt een campagne gevoerd om aan geschikte (herontwikkelings)locaties te komen. Met name Amsterdam-Oost, Zaandam, Haarlemmerliede en Rotterdam-Zuid moeten nog worden ingevuld met nieuwe CityHubs.