Ontmoet Dewi van de Waeter, oprichter van de duurzame verzorginslijn The Lekker Company (ooit lekkerineenpotje). Een onderneemster die startte aan haar keukentafel met zelfgemaakte deodorant uit een beslagkom en haar producten nu in meer dan 3000 winkels verkoopt.
Wie ben je en wat is je missie met The Lekker Company?
Mijn naam is Dewi (32) en ik woon in Amersfoort met mijn vriend en zoontje. Zo’n 8,5 jaar geleden begon ik met cosmetica maken als Pinterest-hobby. Tegenwoordig zijn wij een team van 6 die vanuit Utrecht de norm voor cosmetica proberen te veranderen. Al onze producten zijn vegan, natuurlijk en lekker. De verpakking is recyclebaar en de ingredienten staan in jip en janneke taal op de verpakking. Zo weet iedereen wat ze smeren.
Wat maakt The Lekker Company een duurzaam merk?
Sinds kort zijn wij een B-corp. Er zijn een aantal redenen waarom wij deze titel mogen dragen. Zo zijn al onze producten plantaardig en mogen de potjes bij het oud papier na gebruik. Waar de norm voor cosmetica een plastic verpakking met als eerste ingredient water is, kiezen wij voor een verpakking van karton en geen water. Water is niet bij elk product nodig en zo kunnen wij een hoop minder verpakking en transport gebruiken. Hiernaast gaat 1% van onze omzet naar een goed doel. Momenteel steunen wij 100weeks, een organisatie dat vrouwen uit extreme armoede helpt. Hiervoor hebben wij plastic cleanups helpen organiseren en koraalfarms gefinancierd.
Waar staat The Lekker Company over een aantal jaar?
Als vreemde eend in de bijt staan we nu tussen de allergrootste deodorant merken in de supermarkt en drogist. We willen een household-name worden voor natuurlijke en duurzame cosmetica in heel Europa. De Tony Chocolonely van de cosmetica.
Uiteindelijk willen we ook voor de hele basis-routine in de badkamer voorzien in natuurlijke producten. Lekker, natuurlijk en vegan.
Waar is Lekker verkrijgbaar?
De potjes van The Lekker Company zijn verkrijgbaar bij o.a. Albert Heijn, Etos, DA, Dille & Kamille, Gorillas en Getir.